محمد تقی بادله ، عبدالرحمان چرکزی ، حمید آسایش ، علیرضا احمدی ، سیدعابدین حسینی . مهارتهای مطالعه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان یک نیاز فراموش شده. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (4) :643-649
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-423-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه هوشبری، دانشکده پزشکی، معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- مربی، گروه روان پرستاری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
4- عضو هیأت علمی، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
5- کارشناس ارشد، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی گرگان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده: (1041 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت تحصیلی به دانش و کاربرد مؤثر مهارتهای مطالعه بستگی دارد. این مطالعه با هدف بررسی مهارتهای مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان صورت گرفت. روشها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 558 دانشجو در سال تحصیلی 88-1387 از طریق سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها سیاهه مهارتهای مطالعه کانگاس بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و آزمونهای آماری Independent t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی Pearson انجام گرفت. یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمرات 39/0 ± 45/2 از 4 بود. مهارتهای مطالعه در 4/44 درصد افراد ضعیف، 4/53 درصد متوسط و 2/2 درصد خوب بود. بین مهارتهای مطالعه و جنسیت ارتباط معنیداری مشاهده شد (05/0 > P). همبستگی مثبتی نیز بین معدل تحصیلی و مهارتهای مطالعه مشاهده شد (13/0 = r). میانگین نمره مهارتهای مطالعه دانشجویان جدیدالورود نسبت به دانشجویان ترمهای بالاتر به طور معنیداری بیشتر بود (05/0 > P). نتیجهگیری: اکثریت دانشجویان مورد بررسی دارای مهارتهای مطالعه ضعیف و متوسطی بودند. ضرورت آموزش مهارتهای مطالعه به دانشجویان در حد آموزش کارگاهی و یا به شکل ارایه واحد درسی در ابتدای ورود به دانشگاه محسوس است. واژههای کلیدی: مهارتهای مطالعه، مدیریت زمان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/7/24 | انتشار: 1391/7/24