دوره 8، شماره 4 - ( 7-1391 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 547-537 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouya Kian M, Asilian Mahabadi H, Yazdi S M, Hajizadeh E, Arghami S. Effects of Using Mobile Phone on Traffic Safety: The Methodology of Studies. J Health Syst Res 2012; 8 (4) :537-547
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-433-fa.html
مصطفی پویا کیان ، حسن اصیلیان مهابادی ، سیده منور یزدی ، ابراهیم حاجی‌زاده ، شیرازه ارقامی . تأثیر مکالمه با تلفن همراه بر ایمنی ترافیکی: بررسی متدولوژی‌های مطالعه. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (4) :537-547

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-433-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
5- استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (1016 مشاهده)
پدیده استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی توسط پژوهشگران زیادی مورد مطالعه قرار گرفت و تأثیر منفی آن بر ایمنی ترافیکی در مطالعه‌های گوناگون نشان داده شد. با این حال، چارچوب‌های پژوهشی که بر اساس آن چنین یافته‌هایی ارایه شدند، مورد بحث و نقد پژوهشگران است. در این مقاله چارچوب‌های متدولوژیک این مطالعه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. مقاله‌های منتشر شده در شش مجله نمایه شده در ISI web of knowledge در حوزه‌های بهداشت و سلامت، ایمنی، حمل و نقل و علوم رفتاری بر اساس شش کلید واژه مرتبط با موضوع ایمنی ترافیکی و تلفن همراه جستجو شد. 13 مقاله با میانگین ارجاع 3/8 و بر اساس دسترسی به متن کامل از مجموع مقاله‌ها استخراج شد و مورد بررسی قرار گرفت.  سه رویکرد اصلی در تعیین تأثیر استفاده از تلفن همراه بر ایمنی ترافیکی در مقاله‌ها قابل شناسایی است. رویکرد اپیدمیولوژیک توسط متخصصین پزشکی اجتماعی و اپیدمیولوژیست‌ها، رویکرد مطالعه‌های شبیه‌سازی توسط متخصصین ارگونومی، ایمنی و ترافیک و رویکرد روان‌شناختی توسط متخصصین نورسایکولوژی، روان‌شناسی شناختی و روان‌شناسی کاربردی مورد استفاده قرار گرفت. هر کدام از رویکردها دارای محدودیت‌های متدولوژیک در بررسی این پدیده هستند. تمامی رویکردها تأثیر استفاده از تلفن همراه بر افزایش ریسک تصادفات رانندگی را تأیید کردند. با این حال، تعمیم کلی یافته‌های مطالعه‌ها به دلیل محدودیت‌های متدولوژیک مربوط به هر کدام از رویکردها دشوار است. نقاط قوت و ضعف هر کدام از متدولوژی‌ها مورد بحث قرار گرفت. واژه‌های کلیدی: ایمنی ترافیکی، تلفن همراه، رانندگی، متدولوژی
متن کامل [PDF 191 kb]   (517 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/7/24 | انتشار: 1391/7/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb