دوره 8، شماره 6 - ( 11-1391 )                   جلد 8 شماره 6 صفحات 1057-1050 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

فرحزاد عباسیان ، آرش نجیمی ، غلامرضا قاسمی ، حمید افشار ، سید داود مفتاق . اثر بخشی راهبردهای شناختی- رفتاری آموزش مدیریت استرس در زنان مبتلا به اختلال افسردگی. تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (6) :1050-1057

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-460-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی اجتماعی، انستیتوی فلسفه و حقوق، آکادمی ملی علوم، باکو، آذربایجان
2- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار، گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- مربی، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (657 مشاهده)
مقدمه: مطالعات مختلف نشان می‌دهد که با گسترش فشار روانی بر جامعه، تعداد مبتلایان به اختلالات روانی به ویژه افسردگی افزایش می‌یابد و این امر سبب می‌شود، اختلال افسردگی بخش چشمگیری از شکایات مددجویان را تشکیل دهد. مطالعه حاضر با هدف، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر اساس راهبردهای شناختی- رفتاری بر میزان استرس و افسردگی زنان مبتلا به اختلال افسردگی در شهر اصفهان انجام شد. روش‌ها: در مطالعه حاضر 40 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی از مراکز و کلینیک‌های مشاوره و روان‌پزشکی شهر اصفهان از طریق نمونه‌گیری چند مرحله‌ایی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد (20 نفر در هر گروه) تقسیم شدند. آموزش مدیریت استرس در گروه مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به شیوه شناختی- رفتاری انجام پذیرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه فشار روانی Cooper و پرسش‌نامه افسردگی Hamilton بود که قبل و یک ماه پس از مداخله در هر دو گروه تکمیل شد. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون ANCOVA تجزیه و تحلیل گردید و برای همه آزمون‌ها سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: پس از مداخله آموزشی کاهش معنی‌داری در میانگین نمرات استرس و افسردگی افراد در گروه مداخله نشان داده شد (001/0 > P). تفاوت بین میانگین‌های تعدیل شده دو گروه در پس‌آزمون، در مورد فشار روانی (45/12 = F، 001/0 > P) و افسردگی (36/5 = F، 02/0 = P) نیز معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: آموزش مدیریت استرس بر اساس راهبردهای شناختی- رفتاری به بیماران مبتلا به اختلال افسردگی، با افزایش توانایی بیماران در برخورد با رویدادهای استرس‌زای زندگی ضمن کاهش فشار روانی سبب بهبود علایم افسردگی گردید. واژه‌های کلیدی: مدیریت استرس، استرس، افسردگی، روش‌های شناختی- رفتاری
متن کامل [PDF 160 kb]   (199 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb