Latifi M, Taghdisi M H, Afkari M E, Azam K. Effect of Life Skills Training on Self-Esteem and Decreasing Violence against Women. J Health Syst Res 2013; 8 (6) :1040-1049
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-462-fa.html
مرضیه لطیفی ، محمدحسین تقدیسی ، محمد اسحق افکاری ، کمال اعظم . تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و کاهش خشونت خانگی علیه زنان شهر گرگان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (6) :1040-1049
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-462-fa.html
1- کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- - استادیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (1315 مشاهده)
مقدمه: نیاز به عزت نفس یکی از نیازهای روانی و طبیعی انسان است. آموزش مهارتهای زندگی به زنان کمک میکند تا خود را بهتر بشناسند و بتوانند با رفتارهای خشونتآمیز علیه خود به درستی کنار آیند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر گرگان در پیشگیری از خشونت خانگی در سال 1390 بود. روشها: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که با حضور 91 نفر از زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر گرگان در سال 1390 انجام شد. نمونههای پژوهش به صورت نمونهگیری تصادفی آسان انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد عزت نفس Rosenberg و پرسشنامه دموگرافیک بود. مداخله آموزشی در 3 جلسه 120 دقیقهای با روش بحث گروهی و توزیع جزوه آموزشی برگزار شد. 45 روز بعد از مداخله آموزشی، پسآزمون برگزار گردید و دادهها با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS نسخه 16 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره عزت نفس زنان قبل آموزش از 29/5 به 664/6 بعد از مداخله آموزشی تغییر نمود، بدین معنی که آموزش اثر معنیداری بر ارتقای عزت نفس واحدهای مورد پژوهش داشت. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون Independent t روی تفاضل میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی تأثیر معنیداری بر افزایش نمره عزت نفس دارد (001/ > P). با کمک آزمون رگرسیون خطی (Linear regression) ارتباط بین آموزش مهارتهای زندگی و عزت نفس پس از مداخله آموزشی معنیدار بود و رابطه معنیدار و مستقیمی بین آنها دیده شد. ارتباط بین میزان خشونت نیز قبل از مداخله آموزشی نسبت به بعد از مداخله معنیدار بود. نتیجهگیری: با آموزش مهارتهای زندگی میتوان به ارتقای سطح سلامت روانی و افزایش عزت نفس در زنان رسید. آموزش مهارتهای زندگی سبب کسب تجربه، حل مسأله و ارتباط مؤثر در زنان میگردد که مانع از بروز رفتارهای منفی از جانب زن در منزل میشود و این خود افزایش اعتماد به نفس و کاهش خشونت را به همراه دارد. واژههای کلیدی: عزت نفس، مهارت زندگی، خشونت زنان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27