Rezakhani Moghadam H, Shojaeizadeh D, Lashgarara B, Safari H, Savadpour M T, Sohbatzadeh R. Comparison of Substance Abuse and its Causes among Students of Tehran University of Medical Sciences and University of Tehran. J Health Syst Res 2013; 8 (7) :1300-1310
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-482-fa.html
حامد رضاخانی مقدم ، داود شجاعی زاده ، بهنام لشگرآرا ، حسین صفری ، محمد تقی سوادپور ، رزاق صحبت زاده . مقایسه مصرف مواد مخدر و علل گرایش به آن در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (7) :1300-1310
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-482-fa.html
1- کارشناس ارشد، عضو هیأت علمی، دانشکده علوم پزشکی خلخال، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
2- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد، گروه اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم پزشکی خلخال، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده: (1462 مشاهده)
مقدمه: در حال حاضر اعتیاد و مصرف مواد مخدر به عنوان یکی از چالش های مهم اجتماعی، بهداشتی و سیاسی در سراسر جهان مطرح می باشد. این مطالعه با هدف، مقایسه مصرف مواد و عوامل مؤثر بر آن در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران انجام شد. روش ها: مطالعه حاضر به روش مقطعی- توصیفی صورت گرفت. در این مطالعه 489 دانشجو از دانشگاه تهران و 488 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی تهران از طریق نمونه گیری تخصیص متناسب و خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته بود. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 و با بهره گیری از آزمون های آماری t، 2c و Regression analysis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه سطح معنی داری 05/0 > P در نظر گرفته شد. یافته ها: شیوع مصرف مواد مخدر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، 33 درصد و در دانشجویان دانشگاه تهران 5/37 درصد بود. سن شروع اولین مصرف بسیاری از مواد در دوران دانشجویی بود. در هر دو دانشگاه بین مصرف مواد و جنسیت، اعتقادات مذهبی، سابقه مصرف مواد در خانواده، دانشکده ارتباط آماری معنی دار وجود داشت (001/0 > P). بیشترین روش ذکر شده در بررسی راه های اصلی مواجهه با مواد مخدر، دوستان بود. نتیجه گیری: با توجه به نقش دانشگاه ها به عنوان مرکز تعلیم و تربیت، پیشنهاد می شود که برنامه های آموزش بهداشت در رابطه با پیشگیری از مصرف مواد مخدر در مدارس انجام شود و در دانشگاه ها تداوم یابد. جنسیت و سن شروع مصرف مواد مخدر باید هم چنان در برنامه های آموزش بهداشت در رابطه با پیشگیری ادامه پیدا کند. طراحی این برنامه ها از دوران مدرسه آغاز گردد و در دانشگاه ها نیز تداوم یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27