شیوا پژمانخواه ، شیدا پژمانخواه ، امیرحسین میرحقی . بررسی تأثیر آموزش بیوتروریسم از طریق دو روش سخنرانی و جزوه آموزشی بر آگاهی کادر درمانی در بیمارستانهای ایرانشهر. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (7) :1255-1262
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-487-fa.html
1- مربی، هیئت علمی، گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
2- مربی، هیئت علمی، گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- مربی، هیئت علمی، گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران
چکیده: (1149 مشاهده)
مقدمه: یک حمله بیوتروریستی در غیاب تأمین تدارکات خاص با استفاده از ویروسها از جمله آبله و ... و یا عوامل آلودهکننده آب و مواد غذایی، شالوده بهداشت و درمان ملی را به هم میریزد و عده کثیری از بیماران و مردم عادی را به کام مرگ میکشد. مهمترین راه مقابله با اقدامات بیوتروریستی در درجه اول تقویت آگاهی تیم پزشکی و بهداشتی جهت تشخیص و عکسالعمل سریع در مقابله با این حوادث میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بیوتروریسم از طریق دو روش سخنرانی و جزوه آموزشی بر آگاهی و نگرش کادر درمانی انجام شد. روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. 100 نفر از کادر درمانی جامعه پژوهش را تشکیل دادند که از طریق سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. یک گروه از طریق ارایه جزوه آموزشی و به گروه دیگر از طریق سخنرانی طی دو جلسه دو ساعته، آموزش داده شد. مرحله دوم پژوهش یک ماه بعد انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی 2c، Mann-Whitney و Wilcoxon استفاده گردید. یافتهها: بر اساس نتایج مطالعه، آگاهی کارکنان مراقبتی قبل از آموزش در هر دو گروه سخنرانی و جزوه آموزشی به ترتیب 54 درصد و 70 درصد در سطح پایین قرار داشت که بعد از آموزش در هر دو گروه به ترتیب 64 درصد و 62 درصد در سطح متوسط قرار گرفت. آزمون آماری Wilcoxon اختلاف معنیداری بین آگاهی قبل و بعد از آموزش در دو گروه سخنرانی و جزوه آموزشی نشان داد. نتیجهگیری: آموزش از دو طریق کارگاه و جزوه آموزشی بر آگاهی کادر درمانی در مورد بیوتروریسم تأثیر مثبت داشت، اما میانگین آگاهی در گروه کارگاه آموزشی بیشتر از گروه جزوه آموزشی بود. واژههای کلیدی: بیوتروریسم، سخنرانی، جزوه آموزشی، آگاهی، کادر درمانی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27