دوره 8، شماره 7 - ( 11-1391 )                   جلد 8 شماره 7 صفحات 1262-1255 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شیوا پژمان‌خواه ، شیدا پژمان‌خواه ، امیرحسین میرحقی . بررسی تأثیر آموزش بیوتروریسم از طریق دو روش سخنرانی و جزوه آموزشی بر آگاهی کادر درمانی در بیمارستان‌های ایرانشهر. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (7) :1255-1262

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-487-fa.html


1- مربی، هیئت علمی، گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
2- مربی، هیئت علمی، گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- مربی، هیئت علمی، گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران
چکیده:   (1149 مشاهده)
مقدمه: یک حمله بیوتروریستی در غیاب تأمین تدارکات خاص با استفاده از ویروس‌ها از جمله آبله و ... و یا عوامل آلوده‌کننده آب و مواد غذایی، شالوده بهداشت و درمان ملی را به هم می‌ریزد و عده کثیری از بیماران و مردم عادی را به کام مرگ می‌کشد. مهم‌ترین راه مقابله با اقدامات بیوتروریستی در درجه اول تقویت آگاهی تیم پزشکی و بهداشتی جهت تشخیص و عکس‌العمل سریع در مقابله با این حوادث می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بیوتروریسم از طریق دو روش سخنرانی و جزوه آموزشی بر آگاهی و نگرش کادر درمانی انجام شد. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. 100 نفر از کادر درمانی جامعه پژوهش را تشکیل دادند که از طریق سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه بود. یک گروه از طریق ارایه جزوه آموزشی و به گروه دیگر از طریق سخنرانی طی دو جلسه دو ساعته، آموزش داده شد. مرحله دوم پژوهش یک ماه بعد انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار SPSS  و آمار توصیفی و استنباطی 2c، Mann-Whitney و Wilcoxon استفاده گردید. یافته‌ها: بر اساس نتایج مطالعه، آگاهی کارکنان مراقبتی قبل از آموزش در هر دو گروه سخنرانی و جزوه آموزشی به ترتیب 54 درصد و 70 درصد در سطح پایین قرار داشت که بعد از آموزش در هر دو گروه به ترتیب 64 درصد و 62 درصد در سطح متوسط قرار گرفت. آزمون آماری Wilcoxon اختلاف معنی‌داری بین آگاهی قبل و بعد از آموزش در دو گروه سخنرانی و جزوه آموزشی نشان داد. نتیجه‌گیری: آموزش از دو طریق کارگاه و جزوه آموزشی بر آگاهی کادر درمانی در مورد بیوتروریسم تأثیر مثبت داشت، اما میانگین آگاهی در گروه کارگاه آموزشی بیشتر از گروه جزوه آموزشی بود. واژه‌های کلیدی: بیوتروریسم، سخنرانی، جزوه آموزشی، آگاهی، کادر درمانی
متن کامل [PDF 169 kb]   (354 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb