دوره 8، شماره 7 - ( 11-1391 )                   جلد 8 شماره 7 صفحات 1244-1235 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayat F, Shojaeizadeh D, Hossaini S M, Sadeghi R, Tol A. Effectiveness of Educational Program on Lifestyle Modification among Type II Diabetic Patients. HSR 2013; 8 (7) :1235-1244
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-491-fa.html
فاطمه بیات ، داود شجاعی زاده ، سید مصطفی حسینی ، رویا صادقی ، آذر طل . بررسی اثر بخشی برنامه آموزشی بر بهبود سبک زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (7) :1235-1244

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-491-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- استاد، گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- استاد، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- استادیار، گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (867 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام این مطالعه، تعیین اثربخشی برنامه آموزشی بر بهبود سبک زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که 120 نفر از بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران (دکتر شریعتی، امیر اعلم، بهارلو) از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه مداخله و مقایسه با تخصیص تصادفی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر 2 بخش شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه سبک زندگی شامل سنجش ابعاد آگاهی، نگرش و عملکرد در مورد رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت فیزیکی بود. برنامه آموزشی بر اساس محتوای پرسش‌نامه تنظیم و طی دو جلسه آموزشی به صورت چهره به چهره برای هر بیمار اجرا شد. داده‌ها در طی دو مرحله قبل از انجام مداخله و سه ماه پس از انجام آموزش در دو گروه جمع‌آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 16 و با توجه به توزیع نرمال داده‌ها از آزمون‌های آماری پارامتریک استفاده شد. سطح معنی‌داری (05/0 > P) در نظر گرفته شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده نشان داد که برنامه آموزشی تأثیر مثبتی بر افزایش میانگین نمره ابعاد آگاهی، نگرش و عملکرد در هر دو بعد (انجام فعالیت فیزیکی و رعایت رژیم غذایی) در گروه مداخله داشت که این افزایش از نظر آماری معنی‌دار می‌باشد (001/0> P). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه اهمیت آموزش ابعاد مختلف سبک زندگی مانند رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت فیزیکی را در بهبود ابعاد آگاهی، نگرش و عملکرد بیماران که در مجموع منجر به بهبود سبک زندگی بیماران می‌شود را تأیید می‌نماید. واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، سبک زندگی، دیابت نوع 2
متن کامل [PDF 187 kb]   (257 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb