دوره 8، شماره 7 - ( 11-1391 )                   جلد 8 شماره 7 صفحات 1139-1127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

جهانشا محمدزاده ، افرا خسروی . هنجاریابی خرده آزمون‌های تشخیص بالینی- عصب‌شناختی Kaufman روی کودکان سن 7 تا 11 سالگی شهر ایلام. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (7) :1127-1139

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-503-fa.html


1- استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
2- دانشیار، گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (1152 مشاهده)
مقدمه: مجموعه آزمون‌های تشخیص بالینی و عصب‌شناختی Kaufman (ویرایش دوم) یک آزمون فردی است که برای سنجش توانایی‌های شناختی و پردازش کودکان و نوجوانان سنین 3 تا 18 سالگی ساخته شده است. این آزمون در زمینه ارزیابی روان‌شناختی، بالینی، روانی- تربیتی و عصب‌شناختی در همه سطوح پیش دبستانی و دبیرستانی به متخصصان کمک می‌کند. این مجموعه یک ابزار بالینی مبتنی بر نظریه است که یک سنجش ناوابسته به فرهنگ ارایه می‌کند که بسیار ارزشمند است. هدف این پژوهش هنجاریابی خرده آزمون‌های شناختی Kaufman (ویرایش دوم) بود. روش‌ها: روش این پژوهش توصیفی بود که برای وضعیت موجود به کار رفت. جامعه آماری کلیه کودکان سن 7 تا 11 سال شهر ایلام بود. حجم نمونه با در نظر گرفتن درجه طمینان 95 درصد، حداکثر خطای 37/0 و انحراف معیار 3 (حداکثر انحراف معیار خرαده آزمون‌ها) که از یک نمونه مقدماتی برآورد شد، 250 نفر تعیین گردید. این نمونه به صورت تصادفی به روش طبقه‌بندی با تخصیص متناسب سهمی از مدارس ابتدایی شهر ایلام به صورت برابر از بین دختران و پسران گزینش شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش خرده آزمون‌های تشخیص بالینی- عصب‌شناختی Kaufman بود که برای الگوی Luria ساخته شده بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ 19  استفاده گردید. یافته‌ها: ضرایب α خرده آزمون‌ها، دامنه‌ای از 66/0 تا 76/0 داشت. ضریب α کل آزمون 73/0 بود. نتایج نشان داد که بین خرده آزمون‌های Kaufman و Wechsler  همبستگی معنی‌داری وجود دارد (1/0 = P). میانگین نمرات هوش خرده آزمون‌ها برای کودکان طیف سنی 7 تا 11 سال نشان داد که هوش پدیده‌ای است که با سن افزایش می‌یابد و رشد هوش از یک روند سنی تبعیت می‌کند. نمرات هنجاری مقیاس‌ها مطابق با نمرات خام، رتبه درصدی آزمون‌ها و درصد افرادی که این نمرات را کسب کردند، محاسبه گردید. نتیجه‌گیری: به کمک مجموعه آزمون‌های Kaufman ویرایش دوم می‌توان نیمرخ جامعی از نقاط ضعف و قوت فرد در جنبه‌های مختلف توانایی شناختی را ترسیم نمود. نتایج حاصل از آن می‌تواند در زمینه ارزیابی روان‌شناختی، بالینی، روانی- تربیتی و عصب‌شناختی مورد استفاده قرار گیرد. واژه‌های کلیدی: مجموعه آزمون‌های Kaufman، هنجاریابی، سنین 7 تا 11 سالگی، الگوی Luria
متن کامل [PDF 221 kb]   (326 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb