Arash Salahshoori, Gholamreza Sharifirad, Akbar Hassanzadeh, Firoozeh Mostafavi. Study of perceived barriers to physical activity in male and female high school students in Izeh in 2011 - 2012. J Health Syst Res 2013; 9 (10) :1128-1137
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-506-fa.html
آرش سلحشوری ، غلامرضا شریفی راد ، اکبر حسن زاده ، فیروزه مصطفوی . بررسی موانع درک شده انجام فعالیت جسمانی در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهرستان ایذه در سال 1391- 1390. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (10) :1128-1137
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-506-fa.html
1- کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مسؤول واحد آموزش سلامت، مرکز بهداشت شهرستان ایذه، کرمان، ایران
2- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- مربی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1117 مشاهده)
مقدمه: مطالعات زیادی در کشورهای مختلف دنیا به منظور شناسایی موانع انجام فعالیت جسمانی در نوجوانان و جوانان انجام شده است. اما در ارتباط با این موضوع در کشور ایران اطلاعات کافی در دسترس نیست. لذا این مطالعه با هدف جبران این نقیصه، در دانشآموزان دبیرستانی شهرستان ایذه انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد 500 دانشآموز دبیرستانی (شامل 300 دختر و 200 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس با استفاده از یک پرسشنامه، موانع انجام فعالیت فیزیکی شرکتکنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامهها، دادهها جمعآوری و با استفاده از برنامه SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد. ملاک معناداری آماری 05/0 P<بود. یافتهها : 8/69 % کل دانشآموزان غیرفعال بودند. دانشآموزان پسر نسبت به دختران فعالتر بودند. موانع خارجی انجام فعالیت جسمانی نسبت به موانع داخلی از اهمیت بیشتری برای نوجوانان برخوردار بودند. 3 سؤال « مکانهای ورزشی کمی در اختیار من است »، «برنامه زمانبندی اماکن ورزشی موجود، با شرایط من هماهنگ نیست» و «هزینههای ورزش خیلی زیادند» به عنوان مهمترین موانع انجام فعالیت فیزیکی توسط دانشآموزان ذکر شدند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد موانع خارجی نسبت به موانع داخلی انجام فعالیت جسمانی در دانشآموزان نقش موثرتری دارد. همچنین دانشآموزان دختر بیشتر از پسران موانع را عامل مهم جلوگیری از انجام فعالیت جسمانی ذکر کردند. لذا درک این عوامل به آموزشدهندگان و متخصصین سلامت و سایر مسؤولین در طراحی برنامههای مداخلاتی جهت ارتقای فعالیت جسمانی نوجوانان کمک میکند. واژههای کلیدی: موانع درک شده، فعالیت جسمانی، دانش آموزان دبیرستانی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/9/24 | انتشار: 1392/9/24