دوره 9، شماره 10 - ( 9-1392 )                   جلد 9 شماره 10 صفحات 1093-1082 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholamreza Sharifirad, Aziz Kamran, Nahid Azizi, Maliheh Tayebani, Farzaneh Daneshpazhouh. Using ASSURE Model on studying the knowledge and attitudes of Isfahan Medical University Faculty Members about Lesson Plan. J Health Syst Res 2013; 9 (10) :1082-1093
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-509-fa.html
غلامرضا شریفی راد ، عزیز کامران ، ناهید عزیزی ، ملیحه طیبانی ، فرزانه دانش پژوه . به کارگیری مدل تضمین آموزش در بررسی آگاهی و نگرش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد طرح درس. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (10) :1082-1093

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-509-fa.html


1- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان، ایران.
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی خلخال، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
3- کارشناس آموزشی دانشکده بهداشت
چکیده:   (1225 مشاهده)
مقدمه: آموزش علوم پزشکی مستلزم وجود برنامه آموزشی کارآمد می‌باشد و اهمیت طرح درس در پیشبرد آموزش انکارناپذیر است. این مطالعه با هدف بکارگیری مدل تضمین آموزش در بررسی آگاهی و نگرش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد طرح درس در سال 1392 انجام شد. روش‌ها: تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی می‌باشد که جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نفر بودند که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته در سه بخش شامل سؤالات دموگرافیک، سؤالات آگاهی (37 سؤال چهارگزینه‌ای) در قالب اجزا مدل تضمین آموزش و سؤالات نگرشی بود که روایی صوری، محتوی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها، از آزمون‌های استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و T-test استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 18 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمره کل اعضای هیأت علمی شرکت‌کننده در مطالعه 14 (از 37) با انحراف معیار 2/8 بود در آیتم‌های اصول برنامه‌ریزی، محتوی و اهداف آموزشی اختلاف معنی‌داری بین اعضای هیأت علمی دانشکده‌ها وجود داشت. بیشترین نمره کل آگاهی به اعضای هیأت علمی با تحصیلات فوق تخصص و کمترین نمره به سطح تحصیلات تخصص اختصاص داشت و اعضای هیأت علمی مرد و زن به ترتیب کمترین و بیشترین نمره کل آگاهی را کسب کردند. در تمام آیتم‌های اجزا مدل تضمین آموزش اختلاف معنی‌داری بین اعضای هیأت علمی بر حسب سابقه کارگاه وجود داشت. میانگین نمره کل نگرشی اعضای هیأت علمی شرکت‌کننده در مطالعه 6/44 با انحراف معیار 4/3 بود. نتیجه گیری: اساتید دانشگاه از نظر آگاهی در وضعیت مناسبی قرار نداشتند اما نگرش نسبتا خوبی به طرح درس داشتند لزوم برنامه‌ریزی‌های دقیق و مداوم برای بهبود این مسأله ضروری است. کلیدواژه: طرح درس، هیأت علمی، نگرش، آگاهی، مدل تضمین آموزش، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
متن کامل [PDF 286 kb]   (874 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/9/24 | انتشار: 1392/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb