دوره 9، شماره 10 - ( 9-1392 )                   جلد 9 شماره 10 صفحات 1081-1071 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AghBabak Maheri, Davoud shojaeizadeh, Azar Tol, Mostafa Hossaini, Mohammadnabi Bahrami, Roya Sadeghi. Assessing the effect of blended educational intervention on internet addiction preventing among female university students living in Tehran University of Medical Sciences dormitories: Application of Health Belief Model (HBM). HSR 2013; 9 (10) :1071-1081
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-511-fa.html
آق بابک ماهری ، داود شجاعی زاده ، آذر طل ، مصطفی حسینی ، محمدنبی تهرانی ، رویا صادقی . بررسی تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی بر پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه‌های علوم پزشکی تهران : کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (10) :1071-1081

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-511-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- استاد، گروه اپیدمیولوزی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (922 مشاهده)
مقدمه: با توجه به شیوع بالای اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان و عوارض بی‌شمار آن و نظر به اهمیت اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر تئوری در پیشگیری و کاهش اختلالات رفتاری از جمله اعتیاد به اینترنت، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی بر پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه‌های علوم پزشکی تهران مبتنی بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی طراحی و اجرا گردید. روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی قبل و بعد دو گروهی بود که باروش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای با حجم نمونه80 نفر در سال 1391-1392 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه چند‌وجهی اطلاعات دموگرافیک و مرتبط به خصوصیات افراد در مورد اینترنت، ابزار استاندارد اختلال اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود. روایی و پایایی پرسشنامه ازطریق روایی محتوا و آزمون - آزمون مجدد تعیین شد. مداخله آموزشی ترکیبی در خصوص آشنایی با عوامل و عوارض اعتیاد اینترنتی و برگزاری نمایشگاه پیام‌های بهداشتی با استفاده از پوسترهای طراحی شده توسط محققین انجام شد. داده‌ها با نرم افزار  SPSSنسخه 16تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی‌داری در این مطالعه کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میزان پاسخگویی 100٪ بود. میانگین سنی افراد شرکت‌کننده6 /2± 22 سال بود. متغیر وضعیت تاهل با اعتیاد به اینترنت ارتباط معنی‌دار آماری داشت (03/0=P). نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میانگین امتیاز سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی و آگاهی قبل و چهار ماه بعد ازمداخله آموزشی تفاوت آماری معناداری داشت( 001/0P<) . از طرف دیگر شیوع اعتیاد به اینترنت از2/26 قبل از مداخله آموزشی به 8/13بعد از مداخله آموزشی کاهش یافت( 001/0P<). نتیجه‌گیری: آموزش بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقا آگاهی و عملکرد دانشجویان در رابطه با پیشگیری از اعتیاد به اینترنت اثربخش بود. نتایج این مطالعه پیشنهاد می‌کند که مداخلات آموزشی مبتنی بر تئوری‌های آموزش بهداشت و ارتقا سلامت می‌تواند در پیشگیری و کاهش اعتیاد به اینترنت موثر باشد. واژه‌های کلیدی: آگاهی، اعتیاد به اینترنت، مدل اعتقاد بهداشتی، دانشجو
متن کامل [PDF 264 kb]   (507 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/9/24 | انتشار: 1392/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb