دوره 9، شماره 10 - ( 9-1392 )                   جلد 9 شماره 10 صفحات 1040-1032 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rohalah Farhadlo, Mostafa Vahedian, Roya Sadeghi, Syamak Mohebi, Mohammad Gharehbeglou. Comparison of two education methods (lecture session and booklet) on nutritional knowledge, attitude and behavior in secondary school students Qom, 2012. HSR 2013; 9 (10) :1032-1040
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-515-fa.html
روح اله فرهادلو ، مصطفی واحدیان ، رویا صادقی ، سیامک محبی ، محمد قره بگلو . مقایسه اثربخشی سخنرانی و جزوه آموزشی برآگاهی، نگرش و رفتار تغذیه‌ای دانش‌آموزان شهر قم. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (10) :1032-1040

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-515-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
2- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان،‌ ایران
3- استادیار آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- مربی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
5- گروه پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
چکیده:   (826 مشاهده)
مقدمه: تغذیه نامناسب در بروز بیماری‌هایی گوناگون نظیر بیماری قلبی- عروقی، سرطان و دیابت تأثیر به سزایی دارد. از آنجاکه اغلب رفتارهای غلط بهداشتی ریشه در تجارب دوران کودکی و نوجوانی داشته و تغذیه سالم در دوران بلوغ تاثیر قابل توجهی بر رشد و سلامت انسان دارد، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دو روش آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان راهنمایی است. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی تاثیر دو روش آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه‌ای دانش‌آموزان مقطع سوم راهنمایی با استفاده از پرسشنامه‌ای شامل چهار بخش (‌مشخصات ‌فردی، آگاهی، نگرش و رفتار) مورد بررسی قرار گرفت. به روش خوشه‌ای دو مدرسه انتخاب و از هر مدرسه تعداد 110 دانش‌آموز پایه سوم (‌در مجموع 220 نفر) به صورت تصادفی در دو گروه آموزشی جزوه و سخنرانی قرار گرفتند. در ابتدا پرسشنامه توسط دانش‌آموزان به عنوان پیش‌آزمون تکمیل شد و سپس مداخله آموزشی در دو گروه در سه جلسه به اجرا درآمد و پس از سه ماه، همان پرسشنامه مورد آزمون مجدد قرار گرفت. داده‌های آماری توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 16 با آزمون‌های T مستقل و زوجی و ضریب همبستگی بررسی شد. یافته‌ها: مداخلات آموزشی سبب افزایش معنی‌داری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد دو گروه شد (‌05/0P<).  میانگین تفاوت ایجاد شده در گروه سخنرانی در بخش آگاهی و نگرش به طور معنی‌داری بیش از گروه جزوه بود (‌05/0P<). نتیجه‌گیری: هر دو روش آموزشی، موجب افزایش سطح آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه‌ای در نوجوانان شد. بنابراین توجه به برنامه‌های آموزشی جهت ارتقا رفتارهای تغذیه‌ای امری ضروری است. واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، رفتار، تغذیه، آموزش بهداشت
متن کامل [PDF 173 kb]   (427 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/9/24 | انتشار: 1392/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb