Mohammadsadegh Sohrabi, Saied Aliari, Zahra Keshavarz, Samira Alijani, Farnosh Torkzadeh, Reza Aghaee. Design and Development of an Ergonomic Kharak by using students’ anthropometric characteristics of Isfahan University of Art. J Health Syst Res 2014; 9 (12) :1301-1310
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-534-fa.html
محمدصادق سهرابی ، سعید علیاری ، زهرا کشاورز ، سمیرا علیجانی ، فرنوش ترکزاده ، رضا آقایی . طراحی و ساخت خرک ارگونومیک منطبق با مشخصات آنتروپومتریک دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (12) :1301-1310
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-534-fa.html
1- گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران
2- کارشناس ارشد طراحی صنعتی، مربی، گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، اصفهان، ایران
3- دانشجوی کارشناسی، گروه طراحی صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، اصفهان، ایران
چکیده: (1595 مشاهده)
مقدمه: شایعترین اختلالات عضلانی-اسکلتی دانشجویان کمر درد و شانه درد شناخته شده است که نحوه نشستن و تماس با تجهیزات دانشگاهی عامل اصلی بروز این ناراحتیها می باشد. هدف از انجام این پژوهش توسعه و ساخت مدل خرک نقاشی ارگونومی با استفاده از روش های طراحی صنعتی به منظور کاهش آسیب های عضلانی-اسکلتی و افزایش رضایت کاربران از استفاده آن می باشد. روشها: بصورت یک مطالعه تجربی است که با استفاده از متدهای طراحی صنعتی و آنالیز آنتروپومتری و روش ارزیابی سریع اندام فوقانی (RULA) خرک نقاشی طراحی مجدد شده است. شرکت کنندگان 28 نفر از دانشجویان نقاشی دانشگاه هنر اصفهان می باشند، که برای طراحی و نقاشی از خرک نقاشی موجود استفاده میکنند. یافتهها:14% ازشرکت کنندگان دارای امتیاز نهایی RULA7، 39% با امتیاز نهایی 6-5 و 47% باقیمانده دارای امتیاز نهایی 3-2 بودهاند. فاکتورهای تاثیرگذار بر امتیاز نهایی RULA جنسیت (003/0=P)، ارتفاع قد (0004/0=P) وارتفاع رکبی (004/0=P) بدست آمده است. میانگین امتیاز نهایی RULA زنها از مردها بیشتر بوده است. نتیجهگیری: ارتفاع خرک طراحی شده در پژوهش حاضر با توجه به آنالیز آنتروپومتری 430 میلیمتر تعیین شد و پشتی مناسب(با ارتفاع 330 میلیمتر) با زاویه 105 درجه نیز به طرح نهایی اضافه گردید. واژههای کلیدی: ارگونومی، طراحی مجدد، آنتروپومتری، RULA، خرک نقاشی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/11/26 | انتشار: 1392/11/26