مهرداد جوان ، سمیرا برکات ، حبیباله دهقان ، حسینعلی یوسفی ، مسعود امیری ، فهیمه ابرام . ارزیابی شدت روشنایی سالنهای مطالعه خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (1) :96-103
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-584-fa.html
چکیده: (988 مشاهده)
مقدمه: انسان بیشترین اطلاعات و آموختههای خود را از طریق سیستم بینایی به دست میآورد. سالنهای مطالعه مکانهایی هستند که دانشجویان زمان زیادی را در آنها به مطالعه میپردازند. روشنایی مناسب و توزیع بهینه آن میتواند خستگی چشم را به تأخیر اندازد و دقت و زمان مطالعه مفید را افزایش دهد. هدف این مطالعه بررسی میزان روشنایی سالنهای مطالعه در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روشها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که روی 24 سالن مطالعه در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 انجام شد. پس از تهیه نقشه ساده از سالنها و اندازهگیری ابعاد (طول، عرض و ارتفاع)، برای ارزیابی شدت روشنایی از روش شبکهای استفاده شد. برای اندازهگیری شدت روشنایی از دستگاه نورسنج مدل HAGNER و در ارتفاع 60 سانتیمتر از زمین استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار 16SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین شدت روشنایی کلی، طبیعی و مصنوعی به ترتیب در 21، 9 و 2 سالن از کل سالنهای مطالعه بیشتر از 300 لوکس استاندارد Illuminating engineering society of north america (IESNA) بود. میانگین نسبت مساحت پنجره به مساحت کف در خوابگاه دختران و پسران به ترتیب 12/0 و 14/0 بود. نتیجهگیری: روشنایی روز سالنهای مطالعه با میانگین 567 لوکس در حد استاندارد بودند، اما روشنایی در شب به دلیل حذف منابع طبیعی و استفاده از منابع مصنوعی با میانگین 229 لوکس وضعیت مناسبی نداشتند. واژههای کلیدی: روشنایی، شدت روشنایی، روشنایی مصنوعی داخلی، سالن مطالعه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/1/26 | انتشار: 1392/1/26