دوره 9، شماره 1 - ( 1-1392 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 19-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohtasham Ghafari, Sanaz Nasiri Isfahani, Sakineh Rakhshandero, Gholamreza Sharifirad. Ethics in Health Education: Are Health Educators Familiar with it?. HSR 2013; 9 (1) :13-19
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-592-fa.html
محتشم غفاری ، ساناز نصیری اصفهانی ، سکینه رخشنده رو ، غلامرضا شریفی راد . اخلاق در آموزش بهداشت: آیا آموزش‌دهندگان بهداشت با آن آشنا هستند؟. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (1) :13-19

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-592-fa.html


1- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1119 مشاهده)
به دلیل خطرات و عدم اطمینان‌ها در ارتباط با تحقیق‌ها و مداخلات پزشکی، ملاحظات اخلاقی اغلب برای تحقیق‌های پزشکی ضروری می‌باشند. متأسفانه در حوزه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت به این ملاحظات اخلاقی به طور معمول پرداخته نشده است. در ایران منابع و متون مربوط به اخلاق و آموزش بهداشت بسیار محدود است و امید می‌رود که مقاله حاضر گامی کوچک در راستای پر کردن گوشه‌ای از این فقدان بزرگ و جدی باشد. این مقاله به صورت مروری (Review article) به منابع و متون مربوط به اخلاق در حرفه تخصصی آموزش بهداشت پرداخته است. در این مقاله ابتدا کلیاتی در خصوص اخلاق، منشأ پیدایش آن، رویکردها و نظریه‌های حاکم در خصوص اخلاق آورده شده است. پس از آن در بخش دیگری برای اولین بار نسخه فارسی مربوط به کدهای اخلاقی حرفه آموزش بهداشت (در 6 بند و 47 بخش) آورده شده است که توسط (CNHEO) Coalition of national health education organizations تصویب گردیده است. به طور کلی یکی از عمده‌ترین مسؤولیت‌های آموزش‌‌دهندگان بهداشت کمک به افراد در جهت اتخاذ تصمیمات عاقلانه مرتبط با سلامتشان می‌باشد. آموزش‌دهندگان بهداشت در عملکرد حرفه‌ای خود با طیفی از موقعیت‌های دشوار و بلاتکلیفی‌ها مواجه می‌شوند. از طرف دیگر آموزش‌دهندگان بهداشت و ارتقادهندگان سلامت خواسته یا ناخواسته به صورت یک الگوی نقش (Role model) برای دیگران عمل می‌کنند. نویسندگان این مقاله آموزش‌های تخصصی و کاربردی را در خصوص موضوعات اخلاقی در آموزش بهداشت برای متخصصان، پژوهشگران، دانشجویان و سایر فعالان در حوزه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت توصیه می‌کنند.  واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، ارتقای سلامت، اخلاق 
متن کامل [PDF 146 kb]   (952 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/1/26 | انتشار: 1392/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb