Alireza Zamanian, Zahra Zamanian, Jafar Hassanzadeh. The Effect of Exposure to High Noise Level on the Performance and Rate of Error in Manual Activities. J Health Syst Res 2013; 9 (3) :286-293
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-609-fa.html
علیرضا زمانیان ، زهرا زمانیان ، جعفر حسنزاده . ارزیابی مواجهه با صداهای تراز فشار صوت بالا بر عملکرد و میزان خطای انسان در انجام فعالیتهای دستی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (3) :286-293
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-609-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
2- دانشیار، گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز،شیراز، ایران
3- دانشیار، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز،شیراز، ایران
چکیده: (1177 مشاهده)
مقدمه: صوت ناخواسته به عنوان یکی از مهمترین عوامل فیزیکی محیطهای کار در اکثر واحدهای تولیدی مطرح است و مشکلات بسیار زیادی را برای کارگران صنایع ایجاد مینماید. صدا را میتوان به عنوان یکی از عوامل محیطی دانست که دارای اثرات جسمی و روانی بر انسان میباشد. این مطالعه با هدف، تعیین اثرات مواجهه با صدا بر عملکرد جسمی و تلفیق آن با عملکرد ذهنی انسان انجام شد. مواد و روشها: مطالعه حاضر در فشار صوتهای 70، 90 و 110 دسیبل A و ایجاد صدای سفید با دو عامل مشخصات فیزیکی و ایجاد حالات مختلف منبع فشار صوت، تأثیر صدا را بر عملکرد 50 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز (25 مرد و 25 زن) با انجام آزمون هماهنگی دو دست سنجید. یافتهها: در این مطالعه نشان داده شد که جنسیت (مرد و زن) و حالتهای ایجاد منبع فشار صوت در زمان عملکرد اختلاف معنیداری از نظر آماری ندارند (05/0 < P) و زمان عملکرد با افزایش فشار صوت افزایش پیدا میکند که به دنبال آن عملکرد کاهش مییابد و از نظر آماری عملکرد بین 70 و 90 دسیبل اختلاف معنیداری را نشان نمیدهند. عملکرد در 110 دسیبل با عملکرد در هر یک از فشار صوتهای 70 (05/0 > P) و 90 دسیبل (001/0 > P) اختلاف معنیداری دارد. نتیجهگیری: به طور کلی عملکرد با افزایش فشار صوت کاهش مییابد و به دنبال آن خطای فرد افزایش چشمگیری را نشان میدهد. واژههای کلید : عوامل فیزیکی، آزمون هماهنگی دو دست، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/3/25 | انتشار: 1392/3/25