دوره 9، شماره 3 - ( 3-1392 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 276-269 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohsen Rezaeian, Mohammad Asadpour, Maryam Hadavi. Research Barriers from the Perspective of Academic Members and Strategies for Confronting with These Barriers in Rafsanjan University of Medical Sciences, Iran. HSR 2013; 9 (3) :269-276
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-611-fa.html
محسن رضائیان ، محمد اسدپور ، مریم هادوی . بررسی عوامل بازدارنده انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی و ارایه طرحی برای مقابله با این عوامل در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (3) :269-276

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-611-fa.html


1- استاد، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، کرمان، ایران
2- استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، کرمان، ایران
3- مربی، گروه بیهوشی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، کرمان، ایران
چکیده:   (807 مشاهده)
مقدمه: تولیدات علمی به ویژه مقالات پژوهشی اهمیت بسزایی در توسعه علمی کشورها دارند. مطالعه حاضر با هدف، تعیین عوامل بازدارنده انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی و ارایه طرحی برای مقابله با این عوامل در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد. روش‌ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1388 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه طراحی شده دو قسمتی شامل سؤالات دموگرافیک و سؤالاتی در خصوص موانع انجام تحقیق بر اساس پنج محور اقتصادی و مالی، سازمانی و اداری، شخصی و اجتماعی، ‌‌حرفه‌ای و تخصصی، وسایل و امکانات بود. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در مجموع 61 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پرسش‌نامه‌ها را تکمیل نمودند (میزان پاسخگویی 5/53 درصد). حداقل و حداکثر سن شرکت‌کنندگان به ترتیب 27 و 57 سال و میانگین سنی آنان 85/6 ± 24/40 سال بود. 41 نفر از شرکت ‌کنندگان (49/69 درصد) را مردان تشکیل می‌دادند. موانع سازمانی و اداری، شخصی و اجتماعی و اقتصادی و مالی به ترتیب مهم‌ترین موانع تحقیق ذکر شده بودند. نتیجه‌گیری: به منظور رفع موانع مورد نظر اعضای هیأت علمی، باید درخواست‌های آنان را در سه سطح دانشگاه و وزارتخانه، امور پژوهشی دانشگاه و دانشکده‌ها و درخواست‌های ویژه مورد پیگیری قرار داد. واژه‌های کلیدی: موانع پژوهش، اعضای هیأت علمی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 174 kb]   (279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/3/25 | انتشار: 1392/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb