1- دانشجوی دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (734 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله آموزشی بر ارتقای مصرف میوه و سبزیجات در دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر اصفهان در سال 1389 انجام گرفت. روشها: در این مطالعه تجربی، 138 نفر از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (68 نفر) و شاهد (70 نفر) تقسیم شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه ثبت غذایی بود. روایی و پایایی پرسشنامه به وسیله روایی صوری، روایی محتوا و پایایی درونی (86/0 = α) بررسی گردید. دادههای هر دو گروه به صورت مشابه و در دو زمان قبل و 3 ماه پس از مداخله آموزشی جمعآوری شد. مداخله آموزش تغذیه در گروه آزمون در قالب 4 جلسه آموزشی 60 دقیقهای و به صورت آموزش گروهی برگزار گردید. دادهها به وسیله آزمونهای آماری 2c، Independent t و Paired t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مشارکت افراد در این تحقیق داوطلبانه و با رضایت آگاهانه بود. یافتهها: میانگین نمره آگاهی (001/0 > P)، نگرش نسبت به رفتار (001/0 > P) و حمایت اجتماعی (030/0 = P) سه ماه پس از مداخله آموزشی در گروه مداخله بهبود معنیداری یافت. علاوه بر آن، مقایسه رفتارهای تغذیهای 3 ماه پس از مداخله آموزشی بهبود معنیداری را در میانگین سهم روزانه دریافت گروه غذایی میوه و سبزیجات در گروه مداخله نشان داد (001/0 > P). نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که آموزش تغذیه به عنوان ابزاری در دسترس و مؤثر در برنامههای ارتقای سلامت با تمرکز بر توسعه رفتارهای تغذیه سالم قابل استفاده میباشد. واژههای کلیدی: میوه، سبزیجات، دانشآموزان، آموزش
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/4/24 | انتشار: 1392/4/24