دوره ۹، شماره ۵ - ( ۵-۱۳۹۲ )                   جلد ۹ شماره ۵ صفحات ۵۶۰-۵۵۰ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

محمدمهدی سپهری ، یداله پدرام ، بابک تیمورپور ، محمد مطلبی . اندازه‌گیری و تحلیل راهکارهای کاهش زمان انتظار مراجعین به مراکز درمانی عمومی بر پایه‌ شبیه‌سازی. مجله تحقیقات نظام سلامت. ۱۳۹۲; ۹ (۵) :۵۵۰-۵۶۰

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-۱-۶۳۱-fa.html


چکیده:   (۱۲۲۲ مشاهده)
مقدمه: امروزه، زندگی شهر نشینی و گذار بیماری‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی را برای ارایه خدمات به چالش جدی واداشته است. مشکلی که مدیریت در این مراکز با آن مواجه است، زمان انتظار طولانی بیماران می‌باشد. زمان دریافت خدمت توسط بیمار، بسیار کمتر از زمان انتظار است. افراد برای دوری جستن از زمان‌های انتظار طولانی، به مراکز خصوصی درمان مراجعه می‌کنند. این بررسی، به منظور تعیین راهکارهای کاهش زمان انتظار مراجعین بر پایه شبیه‌سازی رخدادهای گسسته انجام شد. روش‌ها: این پژوهش به صورت مقطعی در درمانگاه عمومی انجام گرفت و با استفاده از شبیه‌سازی رخدادهای گسسته، جریان بیمار مدل‌سازی و بهینه‌سازی شد. در ورود افراد به سیستم، اطلاعات دموگرافیک آن‌ها ثبت شد. فرم‌ها به دفترچه درمانی فرد ضمیمه شد و با مراجعه فرد به قسمت‌های مختلف، اطلاعات مربوط به زمان ورود، زمان انتظار افراد در سیستم، زمان دریافت خدمت توسط آن‌ها و زمان خروج از سیستم ثبت گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS، تعیین تابع توزیع احتمال ورود افراد به سیستم و زمان دریافت خدمت توسط آن‌ها، با استفاده از نرم‌افزار Professional easy fit و شبیه‌سازی سیستم درمانی با به کارگیری نرم‌افزار Any logic صورت گرفت. یافته‌ها: تعداد کل نمونه‌ها 400 نفر بود که بیش از 60 درصد خانم‌ها و کمتر از 40 درصد آقایان بودند.20 درصد مراجعین قبل از شروع به کار سیستم مراجعه می‌کردند که باعث اتلاف 2017 دقیقه می‌شد. زمان دسترسی به اولین خدمت از 1 تا 250 دقیقه متفاوت و به طور میانگین 59 دقیقه بود. مجموع زمان ارایه خدمت به افراد از 1 تا 20 دقیقه متغیر و میانگین آن 5/7 دقیقه به دست آمد. تأخیر در ورود پزشکان 15 دقیقه بود. زمان ورود مراجعین از تابع توزیع احتمال نمایی و زمان ارایه خدمت از تابع توزیع گاما تبعیت می‌کرد.  نتیجه‌گیری: 65 درصد مراجعین بیش از 30 دقیقه برای دریافت اولین سرویس منتظر بودند. برای کاهش زمان انتظار، 7 سناریو پیشنهاد گردید که با نرم‌افزار Any logic شبیه‌سازی شد و از بین آن‌ها، سناریوی ترکیبی تغییر زمان شروع به کار سیستم و پذیرش 30 درصد مراجعین به صورت Book appointment بهترین نتیجه را به همراه داشت. واژه‌های کلیدی:کاهش زمان انتظار، جریان بیمار، شبیه‌سازی رخدادهای گسسته  
متن کامل [PDF 333 kb]   (۴۸۴ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/5/24 | انتشار: 1392/5/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb