Azam Janbozorgi, Nader Rahnama, Gholamali Ghasemi, Mohammad Esmaeil Afzalpour, Saeed Ilbeigi, Razieh Karimian. Effect of 8 Weeks Corrective Exercises on Musculoskeletal Disorders in Isfahan’s, Iran, Teachers with an Ergonomic Intervention. J Health Syst Res 2013; 9 (5) :521-530
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-633-fa.html
اعظم جان بزرگی ، نادر رهنما ، غلامعلی قاسمی ، محمداسماعیل افضلپور ، سعید ایل بیگی ، راضیه کریمیان . تأثیر هشت هفته تمرینات اصلاحی منتخب بر اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار معلمان شهر اصفهان با مداخله ارگونومی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (5) :521-530
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-633-fa.html
1- کارشناسی ارشد، گروه عمومی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2- دانشیار، گروه آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار، گروه آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
5- استادیار، گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
6- کارشناسی ارشد، گروه آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1278 مشاهده)
مقدمه: اختلالات عضلانی- اسکلتی مرتبط با کار به عنوان یکی از مشکلات سلامتی عمومی در سراسر دنیا و علت اصلی ناتواناییها به شمار میرود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی شیوع اختلالات عضلانی- اسکلتی مرتبط با کار معلمان شهر اصفهان و تأثیر 8 هفته تمرینات اصلاحی منتخب و مداخلات ارگونومی بر آنها بود. روشها: برای این امر از پرسشنامه Nordic و روش ارزیابی سریع ریسک فاکتور Quick exposure check (QEC) استفاده شد. نتایج با استفاده از روش آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تفاوت معنیداری بین نواحی مختلف بدن در خصوص اختلالات عضلانی- اسکلتی مشاهده شد (05/0 > P). در نواحی کمر (2/62 درصد)، گردن (4/47)، شانه (2/45 درصد)، زانو (2/42 درصد) و پا/قوزک پا (8/37 درصد) بیشتر بود. مچ/دست (1/36 درصد)، باسن- ران (5/23 درصد)، نواحی پشت (9/13 درصد) و آرنج (3/4 درصد) در مراحل بعدی قرار گرفتند. بر اساس نتایج QEC، 75 درصد از وظایف مورد مطالعه معلمان در سطح ریسک خطر بالا قرار داشت. همچنین امتیاز QEC نشان داد که نوشتن و تدریس روی تابلوی کلاس بالاترین امتیاز را در میان وظایف به خود اختصاص داد (63/57 درصد). به عبارت دیگر از نظر سطح ریسک در سطح بالایی قرار داشت و از نظر ارزیابی، اقدامهای اصلاحی میبایست اعمال شود. به دنبال 8 هفته تمرینات اصلاحی و مداخلات ارگونومی میزان اختلالات کمر، شانه، گردن و دست/مچ بهبودی معنیداری مشاهده شد (05/0 > P)، به طوری که در نواحی گردن (70 درصد)، کمر (6/66 درصد)، شانه (5/33 درصد) و مچ دست (50 درصد) معلمان کاهش قابل توجهی در درد مشاهده شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلالات عضلانی- اسکلتی در معلمان مورد مطالعه به نسبت بالا بود. علاوه بر آن بالا بودن سطح ریسک خطر نشانه آسیبزا بودن شرایط و محیط کار در مدارس بود. اقدامات اصلاحی اعمال شده در معلمان موجب کاهش اختلالات عضلانی- اسکلتی شد. از این رو اصلاح وضعیت پوسچر در تکنیک تدریس روی تابلوی کلاس توصیه میگردد. واژههای کلیدی: QEC، ارگونومی شغلی، تمرینات اصلاحی، معلمان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/5/24 | انتشار: 1392/5/24