دوره 9، شماره 7 - ( 7-1392 )                   جلد 9 شماره 7 صفحات 759-749 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heshmatollah Heidari, Gholamreza Sharifirad, Aziz Kamran. A Comparative Study of Teacher Evaluation Priorities from Viewpoint of the Faculty Members and Students of Lorestan University of Medical Sciences. HSR 2013; 9 (7) :749-759
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-657-fa.html
حشمت اله حیدری ، غلامرضا شریفی راد ، عزیز کامران . بررسی مقایسه‌ای اولویت‌های ارزشیابی اساتید از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (7) :749-759

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-657-fa.html


1- مربی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
2- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی خلخال، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (850 مشاهده)
مقدمه: آموزش از عمده‌ترین رسالت‌های یک دانشگاه و از وظایف مهم اعضای هیأت علمی بوده و ارتقاء کیفیت آن، منجر به ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه می‌گردد. از فرآیندهایی که به منظور این ارتقاء کیفیت انجام می‌گردد ارزشیابی مدرس است. این مطالعه با هدف مقایسه اولویت‌های ارزشیابی مدرسین از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1390 انجام گردید. روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی مقطعی انجام گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود که از طریق آن، اهمیت هر سؤوال از 5 حیطه ارزشیابی اساتید به صورت لیکرت 4 گزینه‌ای در بین 299 نفر از دانشجویان و تعداد 116 نفر از اعضا هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات جمع‌آوری شده، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و آمار توصیفی و آزمون مجذور کای، تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه با سطح معنی‌داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در حیطه مهارت‌های تدریس، تسلط استاد بر موضوع درس، در حیطه ویژگی‌های فردی، داشتن اعتماد به نفس، در حیطه مهارت‌های ارتباطی، برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو، در حیطه رعایت اصول و قوانین آموزشی، رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس و در حیطه مهارت‌های ارزشیابی، برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم توسط دانشجویان به عنوان مهمترین موارد انتخاب شد. نظرات دانشجویان و اساتید در مورد اهمیت موارد ارزشیابی با هم تفاوت داشت. نظرات افراد در اکثریت حیطه‌ها در دانشجویان در دو جنس از نظر آماری اختلاف معنی‌دار نشان داد ( 001/ P =). نتیجه‌گیری: موارد ارزشیابی از دیدگاه اساتید و دانشجویان تفاوت‌هایی گاهاً اساسی دارند، گرچه دانشجویان عوامل مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص می‌دهند اما در اولویت‌دهی به موارد از فاکتورهایی نظیر جنسیت، معدل تحصیلی، مقطع و رشته تحصیلی تاثیر می‌پذیرند که می‌تواند اعتبار ارزشیابی‌ها توسط دانشجو را مورد تردید قرار دهد. واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، استاد، دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
متن کامل [PDF 206 kb]   (357 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/7/23 | انتشار: 1392/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb