دوره 9، شماره 9 - ( 8-1392 )                   جلد 9 شماره 9 صفحات 992-979 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haidar Nadrian, Azar Tol, Davoud Shojaeizadeh, Ziba Khalili, Mostafa Hossaini, Zahra BeigomAghamiri. Development an educational program in order to promote Skin Cancer Preventive behaviors using PRECEDE Model among students in Tehran City. J Health Syst Res 2013; 9 (9) :979-992
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-668-fa.html
حیدر ندریان ، آدر طل ، داود شجاعی زاده ، زیبا خلیلی ، مصطفی حسینی ، زهرا بیگم آقامیری . ارائه برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید به منظور ارتقا رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پوست در دانش‌آموزان شهر تهران. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (9) :979-992

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-668-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی (Ph.D)، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- استاد، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6- کارشناس ارشد، مسؤول بهداشت مدارس، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده:   (1270 مشاهده)
مقدمه: در سرطان پوست پیشگیری اولیه بیشتر بر کاهش خطر ابتلا و کاهش عوامل خطرزا در افراد سالم تأکید دارد و از ملزومات پیشگیری اولیه، آموزش بهداشت به افراد سالم جامعه می‌باشد. هدف این مطالعه ارایه برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی پروسید به منظور ارتقا رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پوست در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر تهران در سال 1391 بود. روش‌ها:  این مطالعه از نوع مقطعی بوده و بر روی 450 دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان منطقه 11 شهر تهران در سال 1391 انجام شد. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی شده بود. به منظور شناخت کامل‌تر از وضعیت دانش‌آموزان در جامعه مورد بررسی در رابطه با عوامل پیش‌بینی‌کننده انجام رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پوست و نیز سازماندهی مطالعه بر طبق عوامل مشخص شده در الگوی پرسید، ابزار مطالعه که یک پرسشنامه محقق ساخته شامل سازه‌های مدل پرسید بود، تدوین گردید. تهیه برنامه آموزشی با یک جستجوی گسترده متون شامل مرور علایم و نشانه‌های سرطان پوست، علل ایجاد بیماری، درمان بیماری، بار بیماری و هزینه‌های ناشی از آن، راه‌ها و روش‌های پیشگیری از سرطان پوست و برنامه‌های آموزشی تهیه شده در ارتباط با سرطان پوست و تأثیر برخی از متغیرهای روان شناختی مانند خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بر ارتقا رفتار در دانش‌آموزان بود. سطح معنی‌داری در این مطالعه 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: همبستگی مثبت و معنی‌داری بین رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پوست و همه متغیرهای تحت مطالعه به جز نگرش وجود داشت. همه متغیرها به جز متغیر آگاهی که با متغیرهای حمایت اجتماعی و خودکارآمدی همبستگی معنی‌دار نداشت با هم همبستگی معنی‌دار و مستقیم داشتند. تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر های مستقل 43٪ از واریانس رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پوست را پیش‌بینی می‌نمایند و در این میان عوامل قادر کننده قویترین پیش بینی کننده بود. نتیجه‌گیری: بخش پرسید از الگوی پرسید-پروسید چارچوب مفهومی مناسبی را جهت طراحی برنامه آموزشی پیشگیری از سرطان پوست برای دانش‌آموزان فراهم نمود. به منظور اجرای برنامه ارایه‌شده در این مطالعه و نیز ارزشیابی آن، مطالعات بیشتری در آینده پیشنهاد می‌شود. واژه‌های کلیدی: سرطان پوست، برنامه آموزشی، الگوی پرسید، دانش آموزان
متن کامل [PDF 304 kb]   (963 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/8/24 | انتشار: 1392/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb