دوره 10، شماره 2 - ( 3-1393 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 394-386 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazila Nejad Dadgar, Davoud Shojaeizadeh, Azar Tol, Sayed Mostafa Hossaini, Firoz Amani. Assessing the Effect of Blended Educational Program Based on Health Belief Model on Adopting Preventive Behaviors in Alzheimer among Elders under Covering Ardebil Health Care Setting. J Health Syst Res 2014; 10 (2) :386-394
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-690-fa.html
نازیلا نژاددادگر ، داوود شجاعی‌زاده ، آذر طل ، مصطفی حسینی ، فیروز امانی . بررسی تأثیر مداخله آموزشی ترکیبی مبتنی برمدل اعتقاد بهداشتی دراتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از آلزایمر در سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اردبیل. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1393; 10 (2) :386-394

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-690-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران،ایران
2- استاد ، گروه آموزش بهداشت وارتقا سلامت ، دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران ، ایران
3- دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت وارتقای سلامت ، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران ، ایران
4- استاد ، گروه آمارواپیدمیولوژی ، دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران ، ایران
5- دانشیار،گروه آمار و اپیدمیولوژی ،دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، اردبیل ، ایران
چکیده:   (1404 مشاهده)
مقدمه: توسعه رفتارهای بهداشتی جهت پیشگیری از آلزایمر در افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند بسیار حایز اهمیت می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی دراتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از آلزایمر انجام شد.روش‌ها: پژوهش حاضریک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 148 نفر از سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله ومقایسه تقسیم شدند. قبل از اجرای برنامه آموزشی، هر دو گروه پرسش‌نامه محقق ساخته را که روایی وپایایی آن به تأیید رسید تکمیل کردند،سپس افرادگروه آزمون،آموزش‌های لازم را در مورد بیماری آلزایمر و راه‌های پیشگیری از آن به صورت ترکیبی شامل سخنرانی ، بحث گروهی ، پخش کلیپ آموزشی وپرسش وپاسخ در سه جلسه (طی 3 ماه یادآور تلفنی) دریافت نمودند و دو گروه 3 ماه بعد مجددا پرسش‌نامه را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار 16 SPSSمورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. سطح معنی‌داری در این مطالعه کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.یافته‌ها: میانگین سنی گروه مورد مطالعه درگروه مداخله 9/7 ± 9/68 سال و در گروه مقایسه 6/7±8/68 سال بود. قبل از مداخله بین میانگین نمره حساسیت درک شده‌، شدت درک شده ، منافع و موانع درک شده، راهنمای عمل وعملکرد در دو گروه قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنی‌داری وجود نداشت (05/0
متن کامل [PDF 432 kb]   (531 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1393/3/25 | انتشار: 1393/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb