دوره 10، شماره 2 - ( 3-1393 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 344-335 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mari Ataee, Seyyed Nasrollah Hosseini, Touraj Ahmadi Jouybari, Farzad Jalilian, Mehdi Mirzaei Alavijeh, Ahmad Ali Eslami et al . Application of Prototype/Willingness Model in describe Ritalin abuse behavior among college students. J Health Syst Res 2014; 10 (2) :335-344
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-694-fa.html
ماری عطایی ، سید نصر الله حسینی ، تورج احمدی جویباری ، فرزاد جلیلیان ، مهدی میرزایی علویجه ، احمدعلی اسلامی و همکاران.. کاربرد الگوی تصورات و تمایلات در توصیف رفتار سوء مصرف ریتالین در بین دانشجویان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1393; 10 (2) :335-344

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-694-fa.html


1- مرکز تحقیقات پیشگیری سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- معاونت آموزش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1647 مشاهده)
مقدمه: ریتالین از مشتقات گروه آمفتامین‌ها می‌باشد که امکان سوء مصرف آن به خصوص در بین دانشجویان وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نگرش، نرم‌های انتزاعی، تصورات خطر، تمایلات و قصد رفتاری سوء مصرف ریتالین در بین دانشجویان انجام گرفت.روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود و در میان 264 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بهار سال 1392 انجام شد. شرکت‌کنندگان به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم انتخاب شده و اطلاعات به وسیله پرسش‌نامه، به صورت خودگزارش دهی جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 21 مورد توصیف قرار گرفت.یافته‌ها: میانگین سن دانشجویان 28/2±02/23 سال بود. 6/6 درصد از دانشجویان تجربه سوء مصرف ریتالین را گزارش کردند. شرکت‌کنندگان به ترتیب 7/47، 6/48، 48، 5/43 و 6/52 درصد حداکثر نمره قابل اکتساب برای حیطه‌های نگرش، نرم‌های انتزاعی، تصورات خطر، تمایلات رفتاری و قصد رفتاری مصرف ریتالین را دریافت کردند.نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان‌دهنده قصد بیشتر مصرف ریتالین در ایام امتحانات بود، به نظر می رسد آموزش مهارت‌های مطالعه به دانشجویان در پیشگیری از سوء مصرف ریتالین نتایج سودمندی را به دنبال داشته باشد.واژه‌های کلیدی: ریتالین، سوء مصرف، دانشجو، الگوی تصورات و تمایلات
متن کامل [PDF 379 kb]   (549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1393/3/25 | انتشار: 1393/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb