1- استادیار،گروه روانشناسی، پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات،ایلام،ایران
2- کارشناسی ارشد،دانشجو،روانشناسی بالینی،پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات ،ایلام،ایران
چکیده: (1201 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی به عنوان توانایی درک احساسات خود و دیگران، ارتباط با مردم، انطباق و کنار آمدن با فشارها وخواستههای محیطی تعریف میشود. مهارتهایی چون خودآگاهی هیجانی،خودمدیریتی،آگاهی اجتماعی،مدیریت روابط به عنوان چهار مهارت متشکل هوش هیجانی شناخته شدهاند.روشها: این مطالعه توصیفی همبستگی به صورت مقطعی در سال تحصیلی 92-91 روی 248 نفر(137پسر و111 دختر) از مجموع 740 نفر از دانشجویان دختر وپسر موسسه آموزش عالی باختر مرکز ایلام که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند اجرا گردید. جهت بررسی نقش جنسیت در مهارتهای چهارگانه هوشی هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی (Bradbry Travis - Graves) 28 سؤالی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارspss نسخه 20 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون،تحلیل multivariate صورت گرفت.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان هوش هیجانی و مهارتهای چهارگانه آن (خودآگاهی هیجانی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط) دختران و پسران تفاوت معنیداری وجود دارد و میانگین نمرات هوش هیجانی و مهارتهای چهارگانه آن در دختران بیشتر از پسران است.نتیجهگیری: جنسیت با هوش هیجانی در ارتباط بوده و از سویی میزان مهارتهای هوش هیجانی در دختران و پسران میتواند با هم تفاوت داشته باشد.واژههای کلیدی: هوش هیجانی،جنسیت،خودآگاهی هیجانی،خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی ،مدیریت روابط
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1393/10/25 | انتشار: 1393/10/25