دوره 10، شماره 4 - ( 10-1393 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 684-678 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahram Mami, Zainab Mohammad Beige. Gender and the four emotional intelligence skills. J Health Syst Res 2015; 10 (4) :678-684
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-743-fa.html
شهرام مامی ، زینب محمدبیگی . جنسیت و مهارت‌های چهارگانه هوش هیجانی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1393; 10 (4) :678-684

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-743-fa.html


1- استادیار،گروه روان‌شناسی، پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات،ایلام،ایران
2- کارشناسی ارشد،دانشجو،روان‌شناسی بالینی،پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات ،ایلام،ایران
چکیده:   (1201 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی به عنوان توانایی درک احساسات خود و دیگران، ارتباط با مردم، انطباق و کنار آمدن با فشارها وخواسته‌های محیطی تعریف می‌شود. مهارت‌هایی چون خودآگاهی هیجانی،خودمدیریتی،آگاهی اجتماعی،مدیریت روابط به عنوان چهار مهارت متشکل هوش هیجانی شناخته شده‌اند.روش‌ها: این مطالعه توصیفی همبستگی به صورت مقطعی در سال تحصیلی 92-91 روی 248 نفر(137پسر و111 دختر) از مجموع 740 نفر از دانشجویان دختر وپسر موسسه آموزش عالی باختر مرکز ایلام که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند اجرا گردید. جهت بررسی نقش جنسیت در مهارت‌های چهارگانه هوشی هیجانی از پرسش‌نامه هوش هیجانی (Bradbry Travis - Graves) 28 سؤالی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارspss نسخه 20 و آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون،تحلیل multivariate صورت گرفت.یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان هوش هیجانی و مهارت‌های چهارگانه آن (خودآگاهی هیجانی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط) دختران و پسران تفاوت معنی‌داری وجود دارد و میانگین نمرات هوش هیجانی و مهارت‌های چهارگانه آن در دختران بیشتر از پسران است.نتیجه‌گیری: جنسیت با هوش هیجانی در ارتباط بوده و از سویی میزان مهارت‌های هوش هیجانی در دختران و پسران می‌تواند با هم تفاوت داشته باشد.واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی،جنسیت،خودآگاهی هیجانی،خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی ،مدیریت روابط
متن کامل [PDF 275 kb]   (1120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1393/10/25 | انتشار: 1393/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb