دوره ۱۱، شماره ۴ - ( ۱۰-۱۳۹۴ )                   جلد ۱۱ شماره ۴ صفحات ۶۹۳-۶۸۸ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Paravar A, Monazzam M, Mansouri N, Motalebi-Kashani M. Evaluation of Noise Pollution and Traffic Noise Index Using Geographical Information System in the Main Streets of Kashan, Iran. J Health Syst Res 2016; 11 (4) :688-693
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-822-fa.html
امین پراور ، محمد رضا منظم ، نبی‌اله منصوری ، مسعود مطلبی کاشانی . بررسی آلودگی صوتی و شاخص صدای ترافیک با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در خیابان‌های اصلی شهر کاشان. مجله تحقیقات نظام سلامت. ۱۳۹۴; ۱۱ (۴) :۶۸۸-۶۹۳

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-۱-۸۲۲-fa.html


۱- کارشناس ارشد، گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
۲- استاد، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشکاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
۳- دانشیار، گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
۴- دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (۱۴۷۰ مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان دادند که آلودگی صوتی بر سلامت انسان تأثیرات مضری دارد. صدای ناشی از ترافیک شهرها، مهم‌ترین منبع آلودگی صوتی به شمار می‌رود. هدف مطالعه حاضر، تعیین آلودگی صوتی خیابان‌های اصلی شهر کاشان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (Geographic information system یا GIS) بود.روش‌ها: 180 مورد اندازه‌گیری صدا در 20 منطقه از خیابان‌های اصلی شهر کاشان به وسیله صداسنج مدل 440CEL- و با روش استاندارد 1996 ISO انجام گرفت. شاخص‌های تراز معادل صدا (LAeq)، تراز آماری صدا، تراز حداقل و حداکثر صوت برای هر اندازه‌گیری در 3 نوبت صبح (10:30-7)، ظهر (15:30-12) و شب (21:30-18) تعیین گردید. شاخص صدای ترافیک محاسبه و بر روی نقشه‌های پهنه‌بندی GIS رسم شد.یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار LAeq برای کل اندازه‌گیری‌ها برابر با (dB)A 1/1 ± 2/77 و میانگین شاخص آلودگی صوتی ناشی از ترافیک کل اندازه‌گیری‌ها برابر با (dB)A 5/68 بود. تفاوت معنی‌داری بین ایستگاه‌های مورد مطالعه برای شاخص صدای ترافیک مشاهده گردید (001/0 > P)، اما تفاوت معنی‌داری بین این ایستگاه‌ها در مورد LAeq مشاهده نشد (140/0 = P).نتیجه‌گیری: آلودگی صوتی در شهر کاشان بالاتر از استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست ایران بود. علت اصلی آلودگی صوتی این شهر، وسایل نقلیه موتوری می‌باشد که اقدامات کنترلی در این زمینه لازم است.
متن کامل [PDF 753 kb]   (۵۰۵ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1394/10/25 | انتشار: 1394/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb