Samad Rahmati, Hadi Keramati. The Relationship between the Internet Addiction and Students’ Social Self-Efficacy, Identity Styles and Gender Differences. HSR 2016; 12 (1) :21-26
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-845-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (852 مشاهده)
مقدمه: با وجود تمام ویژگیهای مثبت اینترنت، اما نگرانیهای جدی در خصوص استفاده و تأثیرات این تکنولوژی بر سلامت روانی انسان وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط اعتیاد به اینترنت با خودکارامدی اجتماعی، سبکهای هویت و تفاوتهای جنسیتی در دانشجویان انجام گرفت.روشها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 200 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت Young، خودکارامدی اجتماعی Smith و Betz و سبکهای هویت Berzonsky را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمونهای Independent t، ANOVA، ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون چند متغیره در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: اعتیاد به اینترنت با خودکارامدی اجتماعی (050/0 > P) و سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری رابطه منفی (010/0 > P) و با سبک هویت سردرگم- اجتنابی رابطه مثبتی داشت (050/0 > P). تفاوتهای جنسیتی در میزان استفاده از اینترنت مؤثر و این میزان در پسران بالاتر از دختران بود (010/0 > P). همچنین، 23 درصد از کل واریانس اعتیاد به اینترنت توسط متغیرهای مذکور تبیین گردید (010/0 > P).نتیجهگیری: فضای مجازی بسیار جذاب و جالب است و نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر افراد به استفاده از آن روی میآورند. بنابراین، والدین و مربیان باید توجه خاصی به رشد ذهنی و اجتماعی این قشر به خصوص در مرحله بحران هویت داشته باشند و با ارایه روش تربیتی مناسب، زمینه رشد و تکامل را برای فرزندان خود فراهم نمایند تا از زندگی سالمی بهرهمند شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1395/1/27 | انتشار: 1395/1/27