Monireh Ganji, Zahra Shirani, Mohammad Javad Tarahi, Afshin Ebrahimi. An Evaluation of the Environmental Health Status of Girl’s Primary Schools in Khomeyni Shahr, Isfahan, Iran, in 2013An Evaluation of the Environmental Health Status of Girl’s Primary Schools in Khomeyni Shahr, Isfahan, Iran, in 2013. J Health Syst Res 2016; 12 (3) :267-271
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-884-fa.html
منیره گنجی ، زهرا شیرانی ، محمد جواد طراحی ، افشین ابراهیمی . بررسی وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی دولتی دخترانه خمینیشهر اصفهان در سال 1392. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1395; 12 (3) :267-271
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-884-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی، گروه مهندسی بهداشت محیط، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار، مرکز تحقیقات محیط زیست، پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماریهای غیر واگیر و گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1480 مشاهده)
مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، بررسی وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی دولتی دخترانه خمینیشهر اصفهان در سال 1392 بود.روشها: مطالعه حاضر، از نوع توصیفی- مقطعی بوده که از طریق تکمیل چکلیست و سنجش میدانی در 12 مدرسه دولتی دخترانه خمینیشهر اصفهان انجام گردید. درجه حرارت و اندازه کلاسهای درس با استفاده از یک دماسنج و یک نوار اندازهگیری شد. یک لوکس متر دیجیتال مدل TES1332A برای تعیین روشنایی و انعکاس کلاس درس استفاده شد. آزمون مقایسه میانگین با عدد ثابت (One sample t-test) برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: در این مطالعه، 25 درصد از کلاسها از روشنایی مناسب برخوردار بود. در مورد کتابخانه این عدد به 3/33 درصد رسید. هیچ یک از توالت و دستشوییها دارای روشنایی مناسب نبود. حدود 7/66 درصد از مدارس از نظر تعداد توالت با استاندارد مربوط مطابقت داشت. تعداد آبخوریهای کل مدارس مطابق با استاندارد بود. حدود 7/91 درصد از مدارس فضای مناسب برای هر دانشآموز داشت، ولی سطح زمین بازی به ازای هر نفر در 7/91 درصد از مدارس رعایت نشده بود. وضعیت دیوار کلاسها و راهروها از نظر ارتفاع نصب سنگ در هیچ یک از مدارس مطابق استاندارد نبود.نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل، در بعضی از مدارس وضعیت نیمکتها، شدت روشنایی کلاسها، راهروها، دستشویی و توالت، کتابخانه، سطح زمین بازی، میزان انعکاس نور در کلاسها، فاصله آبخوری تا دستشویی، وضعیت دیوار کلاسها و وضعیت تفکیک زباله در حد مطلوب نبود که هماهنگی بیشتر بین واحد بهداشت مدارس معاونت بهداشتی استان، سازمان آموزش و پرورش و توجه بیشتر آنها در جهت رفع این مشکلات را نیازمند است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1395/7/24 | انتشار: 1395/7/24