دوره 12، شماره 4 - ( 10-1395 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 497-491 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffar M, Hatami H, Layeghi M, Harooni J. Application of the Theory of Planned Behavior to Increase the Desire to Have a Normal Vaginal Delivery among Nulliparous Pregnant Women. J Health Syst Res 2017; 12 (4) :491-497
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-892-fa.html
محتشم غفاری ، حسین حاتمی ، مهدی لایقی ، جواد هارونی . کاربرد نظریه رفتار برنامه‌ریزی ‌شده در ترغیب زنان باردار شهرستان دنا به زایمان طبیعی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1395; 12 (4) :491-497

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-892-fa.html


1- دانشیار، مرکز تحقیقات کنترل عوامل زیان‌آور محیط و کار و گروه آموزشی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استاد، مرکز تحقیقات کنترل عوامل زیان‌آور محیط و کار و گروه آموزشی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج, یاسوج، ایران
4- دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده:   (1451 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر، میزان سزارین در تمام کشورهای جهان اعم از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته افزایش یافته است. بسیاری از موارد سزارین بدون وجود دلایل موجه پزشکی انجام می‌گیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی ‌شده، بر افزایش میزان استقبال زنان باردار نخست‌زای شهرستان دنا از زایمان طبیعی انجام شد.روش‌ها: این مطالعه از نوع پیش تجربی بود. نمونه‌ها از طریق سرشماری زنان باردار نخست‌زا که در سه ماه سوم بارداری، در مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان دنا دارای پرونده سلامت بودند، انتخاب شدند. 52 نفر از زنان باردار بر اساس معیارهای ورود، در مطالعه شرکت نمودند و پرسش‌نامه پیش‌آزمون بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی ‌شده برای آنان تکمیل گردید. پس از تجزیه‌ و تحلیل داده‌های پیش‌آزمون و مشخص شدن سازه‌هایی که نیازمند تأکید بیشتری بودند، مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انجام گرفت. یک ماه پس از انجام مداخله، پرسش‌نامه‌های پس‌آزمون تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Paired t و McNemar مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: یافته‌ها اختلاف معنی‌داری را در خصوص تغییر نگرش، کنترل رفتاری درک شده و هنجارهای انتزاعی بعد از مداخله آموزشی نشان داد (05/0 > P)، اما تفاوت معنی‌داری در مورد قصد رفتار قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد (05/0 < P). پس از مداخله، 3/17 درصد از زنان قصد زایمان طبیعی و 1/73 درصد قصد سزارین داشتند. در نهایت، 35 درصد از زنان زایمان طبیعی و 65 درصد زایمان سزارین انجام دادند.نتیجه‌گیری: هرچند نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده، باعث بهبود تمام سازه‌های پیشگویی کننده قصد رقتار می‌گردد، اما افزایش معنی‌داری در قصد رفتار مشاهده نشده است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که مداخلات و برنامه‌های آموزشی، بر اساس این تئوری و با تلفیق تئوری‌ها و الگوهای مختلف مرتبط با موضوع طراحی و اجرا گردد.
متن کامل [PDF 573 kb]   (476 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1395/10/26 | انتشار: 1395/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb