Shahnazi H, Jalilipour N, Hsanzadeh A. A Survey of the Relationship between Emotional Intelligence and General Health Status, Self-Efficacy, Self-Regulation, and Self-Esteem among Students of State High Schools in Isfahan, Iran. HSR 2017; 13 (2) :156-163
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-943-fa.html
حسین شهنازی ، نرگس جلیلی پور ، اکبر حسنزاده . بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت عمومی، خودکارامدی، خودتنظیمی و عزت نفس دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان. تحقیقات نظام سلامت. 1396; 13 (2) :156-163
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-943-fa.html
1- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- مربی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (801 مشاهده)
مقدمه: اهمیت توجه به هوش هیجانی در نوجوانان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است و باید مؤلفههای گوناگون آن مانند سلامت عمومی، خودکارامدی، خودتنظیمی و عزت نفس تقویت گردد. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین ارتباط میان هوش هیجانی با سلامت عمومی، خودکارامدی، خودتنظیمی و عزت نفس دانشآموزان پایه دوم متوسطه دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان بود.روشها کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به روش مقطعی بر روی 240 دانشآموز دوره دوم متوسطه دوم شهر اصفهان در سال 1394 انجام گردید. آزمودنیها به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای دموگرافیک، هوش هیجانی Shiring، سلامت عمومی Goldberg، خودتنظیمی، خودکارامدی عمومی Sherer (Sherer General Self-Efficacy Scale یا SGSES) و عزت نفس Coopersmith (Coopersmith Self-Esteem Inventories یا CSEI) را تکمیل نمودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی Pearson، Spearman و Independent t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بر اساس آزمون همبستگی، هوش هیجانی با خودکارامدی (001/0 = P)، عزت نفس (001/0 = P) و سلامت عمومی (001/0 = P) ارتباط معنیداری داشت، اما ارتباط آن با خودتنظیمی معنیدار نبود (221/0 = P).نتیجهگیری: توجه به بهبود هوش هیجانی با توجه به جنسیت میتواند در بهبود مهارتهای خودکارامدی، عزت نفس، سلامت عمومی و مهارت خودتنظیمی برای تدوین برنامههای آموزشی دانشآموزان حایز اهمیت باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1399/10/21 | انتشار: 1399/10/21