Khosravi M, Kohan S, Heidari Z, Sohrabi Z. An Evaluation of the Effect of Physiological Childbirth Preparation Classes during Pregnancy on Vaginal Delivery Self-Efficacy of Women in Selected Centers of Isfahan, Iran. J Health Syst Res 2017; 13 (2) :134-139
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-946-fa.html
مژگان خسروی ، شهناز کهن ، زینب حیدری ، زهرا سهرابی . بررسی تأثیر کلاسهای آمادگی زایمان فیزیولوژیک در دوران بارداری بر خودکارامدی زنان در زایمان طبیعی در مراجعان مراکز منتخب شهر اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1396; 13 (2) :134-139
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-946-fa.html
1- کارشناس، مرکز بهداشت شماره 1، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی و گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشجوی دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1652 مشاهده)
مقدمه: خودکارامدی، اعتقاد شخص به تواناییهای خود برای انجام یک رفتار خاص به صورت موفقیتآمیز میباشد که میتواند بر رفتار، الگوهای فکری و عکسالعملهای او تأثیر بگذارد. مادرانی که خودکارامدی بالایی دارند، با غلبه بر ترس زایمان، انجام آن را دست یافتنی میدانند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر کلاسهای آمادگی زایمان فیزیولوژیک بر خودکارامدی زنان جهت زایمان طبیعی انجام شد.روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی دو گروهی و یک سوکور بود که بر روی 72 مادر باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی منتخب شهر اصفهان در سال 1393 انجام گردید. نمونهها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. افراد گروه مداخله کلاسهای آموزش زایمان فیزیولوژیک را به صورت 8 جلسه 2 ساعته دریافت نمودند. افراد گروه شاهد نیز از مراکزی انتخاب شدند که کلاسهای آموزش زایمان فیزیولوژیک نداشتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، شرححال مامایی و پرسشنامه محقق ساخته (17 سؤالی) خودکارامدی زنان در زایمان طبیعی بود که در سه مرحله قبل از آموزش، یک هفته و یک ماه پس از آموزش توسط مادران تکمیل شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون Mann-Whitney در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بر اساس نتایج آزمون Mann-Whitney، نمره خودکارامدی قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنیداری نداشت (51/0 = P)؛ در حالی که یک هفته بعد از انجام مداخله (05/0 = P) و یک ماه پس از انجام مداخله (04/0 = P)، تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده شد.نتیجهگیری: کلاسهای آموزش زایمان فیزیولوژیک، در ارتقای نمره خودکارامدی زنان در زایمان طبیعی و انتخاب روش زایمان مؤثر میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1399/10/21 | انتشار: 1399/10/21