Fakehi -Khorasani S, Peyman N. The Effect of Education Based on Social Cognitive Theory on Hand Washing of Primary School Students. J Health Syst Res 2017; 13 (3) :297-304
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-962-fa.html
سعیده فاکهی خراسانی ، نوشین پیمان . تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر رفتار دست شستن دانشآموزان دبستانی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1396; 13 (3) :297-304
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-962-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (1355 مشاهده)
مقدمه: یکی از مناسبترین و مقرون به صرفهترین راهها جهت ممانعت از گسترش عفونت، شستن دستها میباشد. مدرسه یکی از محیطهای مناسب برای مداخله با هدف ارتقای رفتارهای بهداشتی محسوب میشود. انجام آموزشهای مؤثر در این زمینه به کودکان، میتواند منجر به کاهش بیماریهای عفونی تنفسی و گوارشی، کاهش هزینههای بهداشتی و درمانی و کاهش مقاومت آنتیبیوتیکی گردد.روشها: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی بود که با دو گروه آزمون و شاهد بر روی 68 دانشآموز پایه سوم دبستان انجام شد. متغیرهای دموگرافیک و متغیرهای مبتنی بر سازههای تئوری شناختی اجتماعی شامل الگوسازی، تنظیم هدف، غلبه بر موانع، محیط و خودکارامدی مورد بررسی قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: افزایش معنیداری در میانگین تعداد دفعات شستن دستها در طول روز، بعد از انجام مداخله در گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله وجود داشت (041/0 = P). همچنین، افزایش معنیداری در تعداد دفعات دست شستن گروه آزمون نسبت به گروه شاهد مشاهده گردید (046/0 = P). تأثیر مداخله آموزشی بر عوامل شناختی اجتماعی شامل افزایش آگاهی (048/0 = P) و حمایت اجتماعی (008/0 = P) در پایان مطالعه در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد معنیدار بود. میانگین نمره آگاهی دانشآموزان در گروه آزمون پس از انجام مداخله نسبت به قبل از آن، افزایش معنیداری را نشان داد (034/0 = P).نتیجهگیری: آموزش و حمایت اجتماعی در چهارچوب تئوری شناختی اجتماعی، میتواند مداخله مناسبی در خصوص رفتار دست شستن در دانشآموزان باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1396/7/23 | انتشار: 1396/7/23