Mizbani S,  Ghasri Z,  Sedaghat-Fard F,  Gomroki H,  Amidi-Mazaheri M. Investigating the Relationship between Mental Health with Self-Control and Life Satisfaction in Students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran, in 2019.  J Health Syst Res 2022; 17 (4) :275-281
URL: 
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1242-fa.html     
                     
                    
                    میزبانی سیما،  قصری زهرا،  صداقت فرد فاطمه،  گمرکی حافظ،  عمیدی مظاهری مریم. بررسی ارتباط بین سلامت روان با خودکنترلی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ١٣٩٨.  مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (4) :275-281
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1242-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 
 2- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (3696 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان و عوامل مرتبط با آن، یکی از راههای مهم برای رسیدن به توسعه دانشگاهی است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سلامت روان با خودکنترلی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. 
روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 230 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی (General Health Questionnaire یا (GHQ-28، مقیاس خودکنترلی (Self-Control Scale یا SCS) Tangney و همکاران و پرسشنامه رضایت از زندگی (Satisfaction with Life Scale یا SWLS) Diener و همکاران بود. دادهها در نرمافزارSPSS  و سطح اطمینان ۹۵ درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: 49 درصد دانشجویان از سلامت روان برخوردار بودند و وضعیت سلامت روان در مردان و افراد متأهل بهتر بود. همچنین، همبستگی معنیداری بین سلامت روان، خودکنترلی و رضایت از زندگی وجود داشت. 
نتیجهگیری: سلامت روان بر رضایت از زندگی و خودکنترلی دانشجویان تأثیر دارد. بنابراین، توصیه میشود جلسات مشاوره فردی با دانشجویان برگزار گردد و در برنامه آموزشی آنها به مبحث رضایت از زندگی پرداخته شود و به منظور حفظ خودکنترلی بالا در دانشجویان و پیشگیری از وقوع رفتارهای ناهنجار در دانشگاهها، این موضوع مورد توجه قرار گیرد. 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت   دریافت: 1400/1/1 | پذیرش: 1400/4/4 | انتشار: 1400/11/10