دوره 6، شماره 2 - ( 12-1389 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
3- دانشجو، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (820 مشاهده)
مقدمه: ارتباطات یک بخش مهم از فرآیند آموزشی را تشکیل می‌دهد که هدف آن انتقال یا تبادل ایده‌ها و افکار می‌باشد و تأمین آن منوط به وجود مهارت‌های ارتباطی در بین اساتید دانشگاه می‌باشد. هدف از این مطالعه بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد اساتید دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مهارت‌های ارتباطی مؤثر در آموزش می‌باشد.  روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی‌ –‌ تحلیلی است که اطلاعات آن از طریق پرسشنامه‌های روا و پایای دانش (8 سوال وحداکثر 8 امتیاز)، نگرش (31 سوال وحداکثر 155 امتیاز) و چک‌لیست مشاهده‌ای عملکرد مهارت‌های ارتباطی(20 سوال وحداکثر 20 امتیاز) از کلیه اساتید شاغل به تدریس در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درنیمسال دوم تحصیلی 85-84 جمع‌آوری گردید. تجزیه و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با محاسبه شاخص‌های مرکزی انجام گردید. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی افراد مورد مطالعه در خصوص مهارت‌های ارتباطی 1/4 از 8 امتیاز، میانگین نمره نگرش آنان در این زمینه 4/114 از 155 امتیاز و میانگین نمره عملکرد این افراد 3/16 از 20 امتیاز بود. نتیجه‌گیری: هر چند اطلاعات افراد شرکت‌کننده در این پژوهش در زمینه مهارت‌های ارتباطی کافی به نظر نمی‌رسد، اما این افراد در مورد مهارت‌های ارتباطی، نگرش مثبت و عملکرد نسبتاً قابل قبولی دارند. واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، عملکرد، عضو هیئت علمی، مهارت‌های ارتباطی.  
متن کامل [PDF 477 kb]   (281 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.