Zabihollah Gharlipour, Seyed Mohammad Mahdi Hazavehei, Babak Moeini, Mahin Nazari, Abbas Moghimbeygi. Effectiveness of Educational Program on Promotion of Smoking Preventive Behaviors in Adolescences. J Health Syst Res 2013; 9 (4) :354-361
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-627-fa.html
ذبیح اله قارلی پور ، سید محمد مهدی هزاوهای ، بابک معینی ، مهین نظری ، عباس مقیم بیگی . اثربخشی برنامه آموزشی در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده مصرف سیگار در نوجوانان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (4) :354-361
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-627-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استاد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
5- استادیار، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (1428 مشاهده)
مقدمه: مصرف سیگار در نوجوانان یکی از مشکلات مهم بهداشتی محسوب میشود و عامل خطر مهمی برای بروز رفتارهای پرخطر در بزرگسالی است. با توجه به شروع مصرف سیگار در سنین پایین و خطرات ناشی از آن، توجه به سطح دانش و رفتارهای پیشگیری کننده مصرف سیگار در نوجوانان ضروری میباشد. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی برنامههای آموزشی در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده مصرف سیگار در نوجوانان بود. روشها: این پژوهش یک مطالعه مداخلهای از نوع نیمه تجربی بود که بر روی دانشآموزان پسر پایه دوم راهنمایی شهر شیراز در سال 89-1388 انجام گرفت. بر این اساس و قبل از شروع مداخله، مطالعهای در این راستا انجام شد و طبق آن 240 نفر از دانشآموزان از دو مدرسه به صورت تصادفی، یکی به عنوان مداخله (120 نفر) و دیگری به عنوان شاهد (120 نفر) انتخاب شدند. سپس پرسشنامه در اختیار آنان قرار گرفت و پس از اجرای برنامه آموزشی در گروه مداخله، دادههای لازم از دو گروه جمعآوری گردید و پس از ورود به نرمافزار SPSS نسخه 16 با استفاده از آزمونهای آماری Independent t، Paired t، McNemar و 2c مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره آگاهی از عوارض و پیامدهای مصرف سیگار بعد از مداخله آموزشی در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش معنیداری داشت (0001/0 > P). همچنین میانگین نمره رفتارهای پیشگیری کننده مصرف سیگار در گروه مداخله بعد از برنامه آموزشی افزایش معنیدار آماری را نشان داد (0001/0 > P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، باید برنامههای آموزشی مناسبی در جهت تقویت رفتارهای پیشگیری کننده مصرف سیگار برای پیشگیری و کنترل مصرف دخانیات در سنین پایینتر در نظر گرفته شود. واژههای کلیدی: آموزش، دانشآموزان، مصرف سیگار، عملکرد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/4/24 | انتشار: 1392/4/24