Fatehi Panah S, Salavati A, Shafeai R. Effect of promotional-training program to reduce the consumption of fast food Case study: Showing promotional Ads, brochures and Counseling to students in Sama primary school. J Health Syst Res 2015; 11 (2) :435-443
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-768-fa.html
سوما فاتحی پناه ، عادل صلواتی ، رضا شافعی . بررسی اثربرنامه های ترویجی-آموزشی بر میزان کاهش مصرف غذای آماده (مطالعه موردی : ارائه کلیپ ،بروشور و مشاوره به دانش آموزان دبستان سما). مجله تحقیقات نظام سلامت. 1394; 11 (2) :435-443
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-768-fa.html
1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3- گروه مدیریت بازاریابی، واحد سنندج، دانشگاه کردستان،سنندج، ایران
چکیده: (1191 مشاهده)
مقدمه: بازاریابی اجتماعی در طی چندین سال گذشته بارها در جهت تأثیرگذاری بررفتار بهداشتی مورد استفاده قرارگرفته شده است. هدف این مطالعه بررسی اثر ارائه برنامههای ترویجی-آموزشی که شامل بروشور، کلیپهای تبلیغاتی و مشاوره میباشد بر کاهش مصرف غذای آماده دانش آموزان دبستان سما میباشد.روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 56 نفر از دانشآموزان دبستان دخترانه و پسرانه سما در دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل دو قسمت بود سؤالات زمینهای و سؤالاتی در مورد میزان مصرف غذای آماده که با توجه به مطالعات قبلی طراحی شد. این پرسشنامه به صورت پیشآزمون در هر دو گروه تکمیل شد. سپس بر اساس اطلاعات به دست آمده برنامه ترویجی- آموزشی که شامل کلیپ تبلیغاتی و بروشور و مشاوره حضوری بود برای گروه آزمایش طراحی و اجرا شد و پس از سه هفته آزمون ثانویه از هر دو گروه به عمل آمد. بعد از جمعآوری دادهها با استفاده از آزمون فرضیههای مختلف از جمله تحلیل واریانس فرضیهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: میانگین نمره برنامههای ترویجی آموزشی قبل از آموزش در 2 گروه اختلاف معنیداری نداشت (39/0p=). اما بعد از آموزش میانگین نمره برنامههای ترویجی آموزشی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل اختلاف معنیداری داشت (002/0p=). نتایج نشان دادند که بعد از آموزش بین ارائه کلیپ (000/0p=) ، ارائه بروشور (000/0p=) و دادن مشاوره (000/0p=) بر کاهش مصرف غذای آماده در گروه آزمایش ارتباط معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: برنامههای ترویجی آموزشی در مورد کاهش مصرف غذای آماده در رفتار تغذیهای دانشآموزان تحت مطالعه تأثیر مثبت داشته است. با توجه به پایین بودن سطح آگاهی دانشآموزان مقطع ابتدایی و برای بهبود و اصلاح رفتار تغذیهای آنان در مورد کاهش مصرف غذای آماده استفاده از برنامه ترویجی آموزشی ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: تبلیغات، بازاریابی، بازاریابی اجتماعی، مصرف غذای آماده
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1394/3/25 | انتشار: 1394/3/25