دوره 13، شماره 1 - ( 1-1396 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 18-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kharazi S S, Peyman N. Effect of Educational Interventions Based on the Health Belief Model on the Promotion of AIDS Preventive Behaviors among Female High School Students in Mashhad, Iran, in 2016. J Health Syst Res 2017; 13 (1) :14-18
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-923-fa.html
سیده سارا خرازی ، نوشین پیمان . بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه شهرستان مشهد در سال 1395. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1396; 13 (1) :14-18

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-923-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (1436 مشاهده)
مقدمه: بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، مؤثرترین راه علیه ایدز، آموزش بهداشت است. نوجوانان دختر از جمله گروه‌های در معرض خطر در برابر ایدز می‌باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه شهرستان مشهد انجام شد.روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 80 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه شهرستان مشهد در سال 1395 در دو گروه 40 نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند. مداخله آموزشی برای گروه آزمون به روش سخنرانی و بحث گروهی انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه سه قسمتی شامل مشخصات شخصی، آگاهی و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Paired t، Independent t و 2c در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: اختلاف معنی‌داری میان متغیرهای دموگرافیک دو گروه مورد بررسی مشاهده نشد. قبل از مداخله اختلاف معنی‌داری بین دو گروه در متغیرهای آگاهی، حساسیت، شدت، منافع، موانع درک شده و خودکارامدی وجود نداشت (050/0 < P)، اما بعد از مداخله در متغیرهای ذکر شده به جز سازه حساسیت درک شده، اختلاف معنی‌داری مشاهده شد (050/0 > P).نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر تأثیر و کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز تأکید نمود و نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، باعث افزایش شدت، منافع درک شده و خودکارامدی و کاهش موانع درک شده در دختران دانش‌آموز می‌شود. ایجاد حساسیت در این گروه سنی نیازمند مداخله طولانی مدت می‌باشد.
متن کامل [PDF 509 kb]   (464 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1399/10/21 | انتشار: 1399/10/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb