Akbari -Somar N, Mohebbi B, Sadeghi R, Tol A, Yaseri M. Assessing the Predictive Factors of Self-Care, Public Knowledge, and General Belief in Rational Use of Antibiotics, Based on Social Cognitive Theory. J Health Syst Res 2018; 13 (4) :507-514
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-969-fa.html
نگار اکبری سومار ، بهرام محبی ، رویا صادقی ، آذر طل ، مهدی یاسری . بررسی عوامل پیشگوییکننده خودمراقبتی،آگاهی و باور عمومی در مصرف منطقی آنتیبیوتیکها: کاربرد تئوری شناختی- اجتماعی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1396; 13 (4) :507-514
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-969-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- استادیار، ﻣﺮﻛﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺪاﺧﻼت ﻗﻠﺒﻲ و ﻋﺮوﻗﻲ و مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی و گروه قلب و عروق، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- دکتری، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (1433 مشاهده)
مقدمه: افزایش مقاومت آنتیمیکروبی، نتیجه افزایش مصرف آنتیبیوتیک در مواقع غیر ضروری است. گونههای مقاوم و کاهش کارایی آنتیبیوتیکها باعث تحمیل هزینههای زیادی به سیستم سلامت شده است. پژوهش حاضر، با هدف تعیین عوامل پیشبینی کننده خودمراقبتی، آگاهی و باور عمومی در مصرف منطقی آنتیبیوتیکها بر اساس تئوری شناختی- اجتماعی در مراجعان مراکز بهداشتی درمانی جنوب تهران طراحی و اجرا شد.روشها: مطالعه حاضر تحلیلی با مشارکت 260 نفر از مراجعان به مراکز بهداشتی درمانی جنوب تهران در سال 1396 انجام شد که به روش تصادفی از 8 مرکز تابعه دانشگاه وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بر طبق تئوری شناختی- اجتماعی بود که شامل اطلاعات جمعیتی شرکت کنندگان و پرسشنامه سؤالات خودمراقبتی، آگاهی و باورعمومی میشد و به روش خودگزارشدهی تکمیل گردید. برای تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS، آزمونهای رگرسیون خطی و ضریب همبستگی Pearson استفاده شد. سطح معنیداری در مطالعه حاضر کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.یافتهها: میانگین و انحراف معیار سنی شرکت کنندگان 4/12 ± 3/36 سال بود. از میان سازههای تئوری شناختی- اجتماعی، دانش، خودکنترلی و خودمدیریتی سهم معنیداری در تبیین خودمراقبتی داشت (05/0 > P). سازه دانش تنها سازهای بود که آگاهی را پیشبینی کرد (05/0 > P). سازه دانش، انتظارات پیامد، موانع درک شده و سازگاری عاطفی سازههایی بود که باور عمومی را تبیین نمود (05/0 > P).نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که سازههای تئوری شناختی- اجتماعی میتواند جهت طراحی مداخلات آموزشی برای بهبود خودمراقبتی، آگاهی و باور عمومی در زمینه مصرف منطقی آنتیبیوتیکها مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1396/10/25 | انتشار: 1396/10/25