دوره 15، شماره 3 - ( 9-1398 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 183-177 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alavi Langroodi S M, Fallahzadeh H, Mostafavi F. The Effect of Education Based on Health Belief Model on Knowledge and Attitude of Health Care Workers towards Colon Cancer Screening in Yazd, Iran. HSR 2019; 15 (3) :177-183
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1092-fa.html
سید مجید علوی لنگرودی ، حسین فلاح زاده ، فیروزه مصطفوی دارانی . بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و نگرش بهورزان شهرستان یزد در ارتباط با غربالگری سرطان کولون. تحقیقات نظام سلامت. 1398; 15 (3) :177-183

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1092-fa.html


1- معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران
2- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1207 مشاهده)
مقدمه: پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر یک موضوع مهم در ارتقای سطح خدمات بهداشتی بوده و آموزش آن با استفاده از مدل‌ها و تئوری‌های آموزش بهداشت امکان‌پذیر می‌باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و نگرش بهورزان شهرستان یزد در مورد غربالگری سرطان کولون انجام شد.
روش‌‌ها: در مطالعه نیمه‌تجربی حاضر تمامی ۲۸ بهورز تحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان یزد مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ای شامل دو قسمت استفاده شد: الف. سؤالات دموگرافیک و ب. سؤالات آگاهی، حساسیت درک ‌شده، شدت درک ‌شده، منافع درک ‌شده، موانع درک‌ شده، خودکارآمدی و رفتار درک ‌شده. مداخله آموزشی مورد نظر در این پژوهش طی سه جلسه آموزشی ارائه گردید. در انتها، داده‌های جمع‌آوری ‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS ۲۰ و آزمون‌های آماری Kolmogorov–Smirnov، T زوجی و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که پس از مداخله آموزشی، میانگین نمره آگاهی بهورزان در ارتباط با غربالگری سرطان کولون به‌ طور معناداری افزایش پیدا کرده است (۰۱۳/۰=P). همچنین میانگین نمرات حساسیت درک ‌شده (۰۴۷/۰=P)، شدت درک ‌شده (۳۲۴/۰=P)، منافع درک ‌شده (۰۰۱/۰>P)، خودکارآمدی (۰۰۳/۰=P) و رفتار درک ‌شده (۰۰۱/۰>P) پس از اجرای مداخله آموزشی افزایش یافت؛ اما میانگین نمره موانع درک‌ شده (۷۴۶/۰=P) کاهش داشت.
نتیجه‌گیری: سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی می‌توانند به ‌عنوان یک چارچوب مناسب جهت طراحی مداخلات آموزشی غربالگری سرطان کولون در راستای بهبود رفتارهای ارتقادهنده سلامتی در بهورزان استفاده شوند.
متن کامل [PDF 850 kb]   (1402 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1398/10/25 | انتشار: 1398/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb