دوره 19، شماره 3 - ( 7-1402 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 199-192 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 6127
Ethics code: IR.ARAKMU.REC.1399.053


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallah-Nejad M J, Shamsi M, Darvishi Cheshmeh Soltani R, Khorsandi M, Moradzadeh R. The Effect of Educational Intervention Based on the Theory of Planned Behavior on the Promotion of Waste Separation at Source Behavior in Primary School Students in Khorramabad, Iran. HSR 2023; 19 (3) :192-199
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1347-fa.html
فلاح نژاد محمد جواد، شمسی محسن، درویشی چشمه‌ سلطانی رضا، خورسندی محبوبه، مرادزاده رحمت‌اله. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر ارتقای رفتار تفکیک از مبدأ زباله در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم‌آباد. تحقیقات نظام سلامت. 1402; 19 (3) :192-199

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1347-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
3- دانشیار، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
4- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
5- دانشیار، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
چکیده:   (513 مشاهده)
مقدمه: آموزش تفکیک زباله برای دانش‌آموزان به دلیل نقش مهم این گروه در جلب مشارکت والدین، دارای اهمیت بسزایی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر ارتقای رفتار تفکیک زباله در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم‌آباد انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه از نوع مداخله‌ای کنترل‌دار تصادفی بود که طی سال تحصیلی 1400-1399 بر روی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم‌آباد انجام شد. هشت مدرسه به صورت چند مرحله‌ای انتخاب گردید و 100 نمونه در هر گروه (آزمون و شاهد) در نظر گرفته شد. سپس مداخله آموزشی بر اساس نتایج نیازسنجی برای گروه آزمون، طی یک ماه و در قالب 3 جلسه آموزشی 45 دقیقه‌ای صورت گرفت. نتایج دو ماه بعد از مداخله جمع‌آوری شد و داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Independent t، Paired t و 2c در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: قبل از مداخله آموزشی، به جزء نمره متغیر آگاهی، اختلاف معنی‌داری بین متغیرهای دو گروه وجود نداشت، اما پس از انجام مداخله، دو گروه از نظر همه سازه‌های مورد بررسی تفاوت معنی‌داری را نشان دادند (050/0 > P). عملکرد گروه آزمون قبل از آموزش، 73/0 ± 34/2 بود و پس از آموزش به 45/0 ± 11/3 رسید و ارتقای معنی‌داری یافت (001/0 > P).
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده از طریق ارتقای نگرش و ارزیابی پیامدهای رفتاری دانش‌آموزان در زمینه رفتار تفکیک زباله از مبدأ، باعث ارتقای رفتار دانش‌آموزان گردید که پیشنهاد می‌شود این شیوه آموزشی در سایر مدارس نیز اجرا گردد.

محسن شمسی: google scholar
متن کامل [PDF 1387 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1400/9/27 | پذیرش: 1402/2/12 | انتشار: 1402/7/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb