دوره 18، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 65-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari H, Larijani M, Saeidipour B, Shobeiry S M. Design and Validation of a Training Model for Minimization and Segregation of Waste from the Source (Case of Study: Secondary School Students). HSR 2022; 18 (1) :54-65
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1381-fa.html
مختاری هادی، لاریجانی مریم، سعیدی‌پور بهمن، شبیری سید محمد. طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش کمینه‌سازی و تفکیک از مبدأ پسماند (مورد مطالعه: دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم). تحقیقات نظام سلامت. 1401; 18 (1) :54-65

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1381-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- استاد، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- استاد، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (1076 مشاهده)
مقدمه: کاهش و تفکیک از مبدأ پسماند، دو هدف غایی در مدیریت پسماند می‌باشد که دستیابی به آن، نیازمند یک الگوی آموزشی فراگیر و بلندمدت است. پژوهش حاضر با هدف ارایه طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش کمینه‌سازی و تفکیک از مبدأ پسماند طی سال 1400-1399 در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه از منظر هدف، کاربردی-توسعه‌ای و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه بود. جامعه ‌آماری را مدیران حوزه مدیریت پسماند و دانش‌آموزان تشکیل دادند. نمونه‌گیری مدیران به روش هدفمند و نمونه‌گیری دانش‌آموزان با شیوه تصادفی انجام شد. جهت طراحی الگو، از روش مدل‌سازی تفسیری ساختاری (Interpretive Structural Modeling یا ISM) و نرم‌افزار MicMac و برای اعتبارسنجی الگو نیز از روش حداقل مربعات جزیی و نرم‌افزار SmartPLS استفاده گردید.
یافته‌ها: متغیرهای «محیط آموزشی و نقش معلم، اهداف رفتاری آموزشی و نیازسنجی آموزشی» در ناحیه مستقل، متغیرهای «احترام و مسؤولیت‌پذیری نسبت به محیط ‌زیست، تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی و اصول آموزش‌ برنامه درسی» در ناحیه وابسته و «رویکردهای یاددهی- یادگیری و اصول انتخاب روش‌های یاددهی- یادگیری، اصول سازماندهی محتوای آموزشی و اصول انتخاب محتوای آموزشی» نیز در ناحیه پیوندی قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: نیازسنجی آموزشی و اهداف رفتاری آموزشی، در سطح نخست مدل قرار دارند. عوامل مذکور در تعامل پویا با اصول سازماندهی محتوای آموزشی و اصول انتخاب محتوای آموزشی می‌باشند. همچنین، مؤلفه‌های مذکور بر اصول انتخاب روش‌های یاددهی- یادگیری و رویکردهای یاددهی- یادگیری تأثیر می‌گذارند و منجر به ایجاد اصول آموزش‌ برنامه درسی می‌شوند. در نهایت، تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی، منجر به احترام و مسؤولیت‌پذیری نسبت به محیط‌ زیست خواهد شد.
متن کامل [PDF 1545 kb]   (821 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مهندسی بهداشت محیط
دریافت: 1400/1/15 | پذیرش: 1401/5/19 | انتشار: 1401/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb