Research code: IR.MUI.RESEARCH.REC
Mashayekhi A, Molavi-Vardanjani E, Pirzadeh A. Effect of Educational Intervention Based on the Health Belief Model on the Knowledge, Attitude, and Performance of Mothers with Children Suffering from Febrile Seizures in Tehran Children's Medical Center Hospital, Iran. J Health Syst Res 2024; 20 (2) :114-121
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1408-fa.html
مشایخی اشرف، مولوی وردنجانی الهام، پیرزاده آسیه. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران دارای کودکان مبتلا به تشنج ناشی از تب در بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1403; 20 (2) :114-121
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1408-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- کارشناس ارشد، گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (670 مشاهده)
مقدمه: تشنج ناشی از تب، نوعی اختلال عصبی و شایعترین نوع تشنج در کودکان کمتر از 6 سال است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران به منظور پیشگیری از تشنج ناشی از تب در کودکان انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع مداخلهای نیمه تجربی بود که بر روی 100 نفر از مادران دارای کودک کمتر از 5 سال مراجعهکننده به بیمارستان مرکز طبی کودکان شهر تهران در سال 1400-1399 صورت گرفت. نمونهها به روش نمونهگیری آسان یا در دسترس انتخاب و سپس به روش تخصیص تصادفی ساده، به دو گروه تقسیم شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه تنظیم شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بود که قبل و یک ماه پس از مداخله آموزشی توسط هر دو گروه آزمون و شاهد تکمیل گردید. سپس مداخله آموزشی برای گروه آزمون طی چهار جلسه آموزشی 60 دقیقهای برگزار شد. دادهها با استفاده از از آمار توصیفی و آزمونهای Independent t و Paired t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سنی مادران و کودکان مورد بررسی به ترتیب 5 ± 27 سال و 0/7 ± 5/18 ماه بود. همچنین، بین سابقه آموزش قبلی و سطح تحصیلات مادر، آگاهی، نگرش و عملکرد آنان در زمینه تشنج ناشی از تب ارتباط معنیداری وجود داشت. پس از مداخله آموزشی، میزان آگاهی، حساسیت درک شده و موانع درک شده مادران در زمینه ابتلا کودک به تشنج ناشی از تب افزایش یافت (05/0 > P).
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر و کارایی مدل اعتقاد بهداشتی در افزایش آگاهی، حساسیت درک شده و موانع درک شده و در نهایت، افزایش عملکرد مادران مورد بررسی در زمینه پیشگیری از تشنج ناشی از تب در کودکان میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1401/2/26 | پذیرش: 1402/5/1 | انتشار: 1403/4/15