Research code: ت پ 707
Besharati S, Moshki M, Mohammadzadeh F, Dogonchi M. The Effect of Education Based on Health Belief Model on Preventive Behaviors of Vulvovaginal Candidiasis among Women of Gestational Age Referring to Healthcare Centers of Kashmar, Iran. HSR 2024; 20 (2) :169-176
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1419-fa.html
بشارتی سارا، مشکی مهدی، محمدزاده فاطمه، دوگونچی میترا. بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از عفونت کاندیدایی در زنان سنین باروری مراجعهکننده به مراکز خدمات سلامت جامع شهر کاشمر در سال 1400. تحقیقات نظام سلامت. 1403; 20 (2) :169-176
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1419-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
2- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
3- استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
4- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
چکیده: (407 مشاهده)
مقدمه: تدوین برنامههای آموزشی در زمینه پیشگیری از عفونتهای واژنیال، از ضرورتهای بهداشتی در زنان محسوب میشود و با توجه به وجود درمانهای متعدد، همچنان شاهد افزایش میزان عود مجدد این بیماری در زنان سنین باروری هستیم. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از عفونت کاندیدایی در زنان سنین باروری انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی در عرصه شاهددار تصادفی بود که بر روی 108 نفر از زنان 49-15 ساله مراجعهکننده به مراکز جامع خدمات سلامت کاشمر انجام گردید. نمونهها با استفاده از روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل چهار بخش «فرم اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامههای محقق ساخته شامل سؤالات آگاهی از عفونت کاندیدایی واژن، سؤالات طراحی شده بر اساس تئوری اعتقاد بهداشتی و سؤالات رفتار پیشگیریکننده از عفونت کاندیدایی واژن» بود. برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی، طی شش جلسه 30 دقیقهای برای گروه آزمون انجام شد و گروه شاهد آموزشی دریافت نکرد. دادهها طی سه مرحله قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله جمعآوری و با استفاده از روش معادلات برآوردی تعمیم یافته (Generalized Equation Estimation یا GEE) در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین سنی مشارکتکنندگان گروههای آزمون و شاهد به ترتیب 41/8 ± 17/35 و 94/7 ± 06/35 سال بود. نمرات سازههای آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، راهنمای عمل، خودکارامدی و رفتارهای پیشگیریکننده پس از مداخله نسبت به قبل از مداخله در گروه آزمون به طور معنیداری بیشتر بود (050/0 > P)، اما در میانگین نمرات سازه موانع درک شده، بین دو گروه پس از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری مشاهده نشد (295/0 = P).
نتیجهگیری: برنامه آموزشی طراحی شده بر پایه مدل اعتقاد بهداشتی، در تغییر عقاید بهداشتی و ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از عفونت زنان تأثیرگذار میباشد. بنابراین، طراحی مداخلات آموزشی مبتنی بر این تئوری بدین منظور مناسب به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1401/3/31 | پذیرش: 1402/5/30 | انتشار: 1403/4/15