Research code: IR.GMU.REC.1400.035
Ethics code: IR.GMU.REC.1400.035
Arabi M, Mohammadzadeh F, Moshki M. The effect of the Educational Program Based on the Stages of Change on the Level of Anxiety Induced by COVID-19 in the Employees of General Health Service Centers of Gonabad City, Iran. HSR 2024; 19 (4) :290-296
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1427-fa.html
عربی مجتبی، محمدزاده فاطمه، مشکی مهدی. تأثیر برنامه آموزشی بر مبنای مراحل تغییر بر میزان اضطراب بیماری کووید 19 در کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان گناباد. تحقیقات نظام سلامت. 1402; 19 (4) :290-296
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1427-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
2- استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
3- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
چکیده: (851 مشاهده)
مقدمه: با توجه به این که کارکنان مراقبتهای بهداشتی- درمانی در خط اول مبارزه با بیماری کووید 19 میباشند، اولین کسانی هستند که در معرض آلودگی به این ویروس قرار میگیرند و به دنبال آن، اضطراب ناشی از آن را به میزان بیشتری تجربه میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اضطراب ناشی از کووید 19 و بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مراحل تغییر بر میزان اضطراب ناشی از این بیماری در کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان گناباد انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی در عرصه بود و جامعه مورد بررسی را کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان گناباد در سال 1400 تشکیل داد. بدین ترتیب، افراد دارای اضطراب متوسط به بالا، با استفاده از مقیاس اضطراب کرونا ویروس (Coronavirus anxiety scale یا CAS) شناسایی شدند و جهت انجام مداخلات به صورت تصادفی در گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. برنامه آموزشی طراحی شده برای گروه مداخله به مدت یک ماه طی شش جلسه از طریق برنامه اسکایروم (Skyroom) به صورت مجازی اجرا گردید. جهت آزمون، معادلات برآورد تعمیم یافته (Generalized estimating equations یا GEE) مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: نتایج مدل GEE نشان داد که پس از مداخله، به ازای هر یک واحد افزایش در زمان، میانگین نمره پیش تفکر در گروه مداخله 954/2 واحد، نمره تفکر 091/3 واحد، نمره آمادگی 924/2 واحد، نمره عمل 454/4 واحد و نمره نگهداری 136/3 واحد از گروه شاهد بیشتر بود. همچنین، به ازای هر یک واحد افزایش در واحد زمان، میانگین نمره اضطراب کل در گروه مداخله 727/6 واحد، اضطراب روانی 167/5 واحد و اضطراب جسمی 561/1 واحد از گروه شاهد کمتر بود (001/0 > P).
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که برنامه آموزشی طراحی شده بر مبنای مراحل تغییر، در کاهش اضطراب ناشی از کرونا مؤثر میباشد. بنابراین، طراحی مداخلات آموزشی مبتنی بر این تئوری به منظور کاهش سطح اضطراب در زمان همهگیری بیماریهای مشابه کرونا، مناسب به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1401/4/19 | پذیرش: 1402/2/25 | انتشار: 1402/9/15