Research code: 1400508
Ethics code: IR.MUI.NUREMA.REC.1401.035
Clinical trials code: IRCT20141127020108N2
Musarezaie A, Ghelbash Z, Pezeshkzad S, Momeni-Ghaleghasemi T, Alidousti F, Rezazadeh M. Effects of Emotion Regulation-Based Educational Program on the Level of General Health in Addicts Undergoing Methadone Maintenance Treatment: A Randomized Clinical Trial. J Health Syst Res 2024; 20 (3) :238-245
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1549-fa.html
موسیرضایی امیر، غلباش زکیه، پزشکزاد سهیلا، مؤمنی قلعهقاسمی طاهره، علیدوستی فاطمه، رضازاده میثم. اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تنظیم هیجان بر سطح سلامت عمومی معتادان تحت درمان نگهدارنده متادون: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1403; 20 (3) :238-245
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1549-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه پرستاری روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دکتری تخصصی، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (484 مشاهده)
مقدمه: اختلالات وابسته به مواد، یکی از مسایل و نگرانیهای بهداشتی در تمامی جوامع محسوب میشود و این بیماران اغلب در سطح سلامت عمومی دچار مشکل هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تنظیم هیجان بر سطح سلامت عمومی در معتادان تحت درمان نگهدارنده متادون (Methadone maintenance treatment یا MMT) انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی یک سوکور بود که در سال 1401 انجام گرفت. 48 مشارکتکننده دارای معیارهای ورود، به روش آسان و از بین مبتلایان به سوء مصرف مواد افیونی تحت MMT مقیم مرکز کاهش آسیب اعتیاد شهر اصفهان انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (24 نفر) و شاهد (24 نفر) قرار گرفتند. مداخله شامل شش جلسه آموزشی مبتنی بر تنظیم هیجان طی سه هفته بود که برای گروه آزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمونهای Paired t، Independent t و 2c در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج آزمون Paired t نشان داد که در گروه آزمون، میانگین نمرات سطح سلامت عمومی پس از مداخله کاهش معنیداری داشت (001/0 > P)؛ در حالی که تغییرات در گروه شاهد معنیدار نبود. بر اساس نتایج آزمون Independent t، میانگین نمرات سطح سلامت عمومی در گروههای آزمون و شاهد قبل از مداخله تفاوت معنیداری نداشت؛ در حالی که پس از مداخله معنیدار بود (001/0 > P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، برنامه آموزشی مبتنی بر تنظیم هیجان، نقش مهمی در بهبود سطح سلامت عمومی در بیماران تحت MMT ایفا میکند. بنابراین، برنامه مذکور در بیماران تحت MMT پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1402/2/22 | پذیرش: 1402/6/5 | انتشار: 1403/7/15