Research code: 299056
Ethics code: IR.MUI.RESEARCH.REC.1400.040
1- دانشیار، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی و گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (229 مشاهده)
مقدمه: پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی، یکی از موضوعات مهم برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی میباشد که بر مواجهه زودهنگام و آموزش در عرصههای مناسب جامعه تأکید میکند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزشیابی مدل جدید ادغام آموزش جامعهنگر در دوره پزشکی عمومی بود.
روشها: این مطالعه ارزشیابی با مدل Context, input, process, and product (CIPP) در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویانی بود که این دوره را گذراندهاند و نمونهگیری به صورت در دسترس انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته مدل ارزشیابی CIPP بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها در دو سطح آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون One-sample t و Paired t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: برگزاری این دوره از نظر فراگیران ضروری بود (63/3 ± 26/6 از 10). میانگین نمرات ارزشیابی در حیطه زمینه 2/1 ± 97/2، درونداد 87/0 ± 96/2، فرایند 05/1 ± 05/3 و برونداد 19/1 ± 85/2 از 5 بود که تفاوت معنیداری با میزان متوسط نداشت. بیشترین میانگین در حیطه زمینه، «اهداف دوره با سایر دورهها همپوشانی نداشت» (17/1 ± 24/3). در حیطه درون داد، «همکاری کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی در هر مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی مناسب بود» (18/1 ± 63/3). در حیطه فرایند، «حضور فراگیران در مراکز خدمات جامع سلامت باعث اختلال در روند ارایه خدمات به مراجعان نمیشد» (19/1 ± 27/4) و در حیطه برونداد، «پس از اتمام دوره متوجه شدم شغل من فقط درمان بیماران نیست» (39/1 ± 06/3) گزارش گردید.
نتیجهگیری: واحدهای مورد پژوهش وضعیت هر چهار حیطه را متوسط ارزیابی کردند. طراحی دوره بالاتر از متوسط، اجرا و ارزیابی دوره در حد متوسط و بازنگری ضروری قلمداد شد. بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهاد میشود ارزشیابی به طور مستمر انجام گردد و اقداماتی در جهت اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1402/5/3 | پذیرش: 1402/7/22 | انتشار: 1403/7/15