دوره 8، شماره 5 - ( 9-1391 )                   جلد 8 شماره 5 صفحات 805-799 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh J, Kosravi A, Akbary M. Mental Health and Its Determinants among Students of Ilam University, Iran. J Health Syst Res 2012; 8 (5) :799-805
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-445-fa.html
جهانشاه محمدزاده ، افرا خسروی ، مهناز اکبری . بررسی وضعیت سلامت روانی و عوامل مؤثر بر آن در میان دانشجویان دانشگاه ایلام. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (5) :799-805

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-445-fa.html


1- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
2- دانشیار، گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
3- کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (999 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان به ویژه آن‌هایی که در اواخر دوران نوجوانی و اوایل دوره جوانی هستند و تازه وارد دانشگاه شده‌اند، به دلیل ماهیت انتقالی زندگیشان در معرض فشار و استرس بوده و عوامل استرس‌زای بی‌شماری را تجربه می‌کنند که سلامت روانی آن‌ها را در معرض تهدید قرار می‌دهد. به همین منظور تحقیق حاضر با هدف، بررسی وضعیت سلامت روانی و عوامل مؤثر بر آن در میان دانشجویان دانشگاه ایلام انجام گرفت. روش‌ها: شرکت کنندگان این مطالعه، دانشجویان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ورودی سال 1389 دانشگاه ایلام بودند که تعداد آن‌ها 661 نفر بود و 288 نفر از آن‌ها را پسر و 373 را دختر تشکیل می‌دادند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسش‌نامه سلامت روان بود که توسط کارشناسان دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم طراحی شده است. متغیرهای دموگرافیک مؤثر بر سلامت روان نیز در این پرسش‌نامه گنجانده شده است. در این پژوهش نقطه برش 100 جهت شناسایی افرادی که نیازمند اقدامات روان‌شناختی و روان درمانی بودند، تعیین شد. آزمون‌های آماری Friedman، ضرایب همبستگی رگرسیون، ANOVA و آزمون t جهت آمار تحلیلی و نرم‌افزار SPSS نسخه 16 جهت تجزیه و تحلیل نهایی داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: 17 درصد از دانشجویان ورودی سال 1389 در معرض خطر بودند. نتایج حاکی از رابطه معنی‌دار بین رشته تحصیلی و علاقه به رشته تحصیلی با سلامت روان بود. همچنین بیشترین و کمترین میانگین‌های رتبه‌ای به ترتیب اضطراب اجتماعی و اضطراب بودند. نتیجه ضرایب رگرسیون نشان داد که همه عوامل (افسردگی، اضطراب، وسواس، اضطراب اجتماعی و اختلال خواب) رابطه معنی‌داری با نمره کل آسیب‌شناسی دانشجویان دارند (01/0 > P). یافته‌ها نشان داد که تمایل به خودکشی با نمره کل آسیب‌شناسی فرد رابطه معنی‌ دار دارد. تمایل به خودکشی رابطه منفی معنی‌داری با حمایت اجتماعی دارد. گرایش به خودکشی نیز با خودکارامدی و کمال‌طلبی رابطه دارد. حمایت اجتماعی با خودکارامدی رابطه معنی‌دار دارد. همچنین، خودکارامدی رابطه معنی‌داری با کمال‌طلبی دارد. همه همبستگی‌ها در سطح 01/0 و 05/0 معنی‌دار بودند. نتیجه‌گیری: لزوم توجه به مشکلات در حال افزایش سلامت روان در بین دانشجویان و توجه جدی به آن‌ها باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. واژه‌های کلیدی: سلامت روان، ایلام، دانشجویان، جمعیت‌شناختی.
متن کامل [PDF 157 kb]   (1049 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/9/25 | انتشار: 1391/9/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb