Shahnazi H, Tabar Isfahani M, Azarbin S, Hassanzadeh A, Charkazi A, Moodi M. Impact of Education Based on PRECEDE Model on Knowledge, Attitude and Behavior of Grade Two Guidance School Girls Regarding Iron Deficiency Anemia (IDA) in Isfahan, Iran. J Health Syst Res 2012; 8 (5) :773-781
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-448-fa.html
حسین شهنازی ، مطهره تبر اصفهانی ، سمیرا آذربین ، اکبر حسن زاده ، عبدالرحمان چرکزی ، میترا مودی . تأثیر برنامه آموزش بهداشت بر اساس الگوی پرسید (Precede) بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیهای مرتبط با کمخونی فقر آهن در دانشآموزان دختر مقطع دوم راهنمایی شهر اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (5) :773-781
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-448-fa.html
1- - دانشجوی دکتری تخصصی، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، کمیته تحقیقات دانشجویی،گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناس، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- مربی، مرکز تحقیقات امنیت غذایی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
5- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گلستان، ایران
6- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده: (1178 مشاهده)
مقدمه: کمخونی فقر آهن شایعترین علت آنمی است که حدود 30 درصد جعیت جهان درگیر آن هستند. دختران نوجوان بالاترین میزان شیوع را دارند و چون عوارض آن بر بازده کار، نیروی تولید و در نهایت بر روند توسعه مؤثر است، پیشگیری از آن حایز اهمیت است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تأثیر به کارگیری الگوی پرسید (Precede) به عنوان یک چارچوب نظری برای کنترل کمخونی فقر آهن در میان دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی انجام شد. روشها: پژوهش نیمه تجربی حاضر بر روی 130 نفر از دانشآموزان (65 نفر مورد و 65 نفر شاهد) که به طور تصادفی انتخاب شده بودند در سال 89-1388 انجام شد. مداخله در سه جلسه 60 دقیقهای برگزار گردید و بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله آموزشی توزیع و تکمیل پرسشنامهها صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس اجزای مدل پرسید بود. به منظور دستیابی به نتایج از نرمافزارSPSS نسخه 18 و آزمونهای آماری Independent t، Paired t، ANOVA with repeated measures و 2c استفاده گردید. یافتهها: پس از مداخله آموزشی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد میانگین نمره آگاهی، میانگین نمره نگرش، تشکیل کلاسهای آموزشی، شرکت در کلاسهای آموزشی و استفاده از منابع آموزشی (عوامل قادر کننده)، تشویق خانواده و معلمان (عوامل تقویت کننده) و رفتارهای پیشگیری کننده از کمخونی فقر آهن افزایش معنیداری یافتند (001/0 > P). نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان دهنده تأثیر مثبت مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید و اجزای اصلی آن (عوامل مستعد کننده، عوامل قادر کننده و عوامل تقویت کننده) در افزایش رفتارهای پیشگیری کننده از کمخونی فقر آهن در جامعه مورد مطالعه بود. واژههای کلیدی: مدل پرسید، کمخونی فقر آهن، دانشآموز
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/9/25 | انتشار: 1391/9/25