1- دانشجوی دکتری، گروه بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران و مربی، گروه بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- کارشناس، شرکت فارس شاسی، اصفهان، ایران
3- دانشجوی کارشناسی، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (931 مشاهده)
مقدمه: در قرن حاضر صدا از مهمترین معضلات زیستمحیطی جوامع صنعتی و حتی کشورهای در حال توسعه میباشد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در کشورهای اتحادیه اروپا حدود 40 درصد از جمعیت در معرض مواجهه با صدای ترافیک جادهای با تراز فشار صوت معادل بیش از 55 دسیبل در طول روز میباشند. روشها: این مطالعه از نوع تجربی است و از نرمافزار محاسباتی مطلب (MATLAB) استفاده شد که از قویترین نرمافزارهای پردازش و تولید سیگنال میباشد. ابتدا سیگنال در فرکانسهای 50 تا 500 هرتز و 1000 تا 6000 هرتز تولید شد. سپس از طریق بلندگو در طول کانالی به ابعاد دهانه 20 × 20 و طول 5/1 متر پخش شد. این سیگنالها به ترتیب و پس از انتقال به کانال با نرخ نمونهبرداری 8000 هرتز و زمان 10 ثانیه نمونهبرداری شد. یافتهها: نتایج نشان داد که دامنه صدای کم فرکانس در فرکانس 500 به مقدار 05/0 و در فرکانس 250 هرتز به 15/0 افزایش یافت. در فرکانسهای 1000، 4000 و 6000 به ترتیب 02/0، 01/0 و 004/0 کاهش دامنه مشاهده شد. با نگاه اول به نمودارها میتوان تشخیص داد که با افزایش فرکانس، دامنه کاهش مییابد. این در حالی است که دامنه فرکانسی صدای کم (Low frequency noise و یا LFN) افزایش مییابد. نتیجهگیری: با نگاه کلی به نمودارها یا اطلاعات به دست آمده میتوان استنباط نمود که بالا بودن قدرت صدای کم فرکانس در سیستم تهویه و توزیع آن از طریق کانال مسبب عوارض مشخص و جبرانناپذیر است. به هر حال میتوان به صراحت موضوع تقویت صدای فرکانس پایین در کانال و سیستم تهویه را تأیید نمود. فرکانسهای پایین صدا در کانال توزیع میشوند و البته با افزایش طول کانال به حداکثر دامنه خود خواهند رسید. واژههای کلیدی: آلودگی صوتی، فرکانس پایین، سیگنال صدا، محیطزیست
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/9/25 | انتشار: 1391/9/25