دوره 9، شماره 14 - ( 11-1392 )                   جلد 9 شماره 14 صفحات 18-2011 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maryam Mazaheri, Nosrat Bahrami, Elaheh Tavasoli, Mahnaz Khalfeh Nilsaz, Ali Reza Khosropanah, Ali Moazami Godarzi. Educational need assessments of employees affiliated to Dezful University of Medical Sciences regarding in-service educational courses. J Health Syst Res 2014; 9 (14) :2011-18
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-578-fa.html
مریم مظاهری ، نصرت بهرامی ، الهه توسلی ، مهناز خلفه نیلساز ، علیرضا خسروپناه ، علی معظمی گودرزی . نیازسنجی آموزشی کارکنان تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی دزفول در زمینه دوره های آموزش ضمن خدمت. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (14) :2011-18

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-578-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، کارمند دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
2- کارشناس ارشد مامایی، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
3- دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- پزشک عمومی، ستاد مرکزی، معاونت پشتیبانی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
چکیده:   (1487 مشاهده)
مقدمه: دوره‌های آموزشی ضمن خدمت، کارکنان سازمان را در حل مشکلات، اخذ تصمیمات و تجزیه و تحلیل شغلی تواناتر ساخته است. برنامه‌های آموزشی کارکنان باید بر اساس نیازسنجی آموزشی انجام شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین نیازسنجی آموزشی کارکنان دانشکده علوم پزشکی دزفول در دوره‌های آموزش ضمن خدمت در سال 1391 انجام شد. روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت توصیفی، تحلیلی بر روی 1800 نفر از کارکنان دانشکده علوم پزشکی دزفول انجام شد. نمونه‌گیری به صورت غیر تصادفی و مبتنی بر هدف بود. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر اطلاعات جمعیت‌شناختی و سؤالات تخصصی در حیطه‌های مهارتی و مشکلات اجرایی بود. جهت تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه به ترتیب از اعتبار محتوی و آزمون مجدد استفاده شد. اطلاعات به وسیله نرم‌افزار SPSS ویرایش 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بالاترین نیاز آموزشی در بین کلیه حیطه‌های آموزشی، مربوط به مهارت‌های فنی و عملیاتی (01/1±18/4) و کمترین آن مربوط به مهارت های نظری و ادراکی (89/0±87/3) بود. بیشترین نیاز آموزشی در حیطه مهارت‌های فنی، به رسته بهداشتی درمانی، در مهارت‌های نظری، به رسته اداری مالی و در مهارت‌های ارتباطی ، به رسته بهداشتی درمانی اختصاص داشت. نتیجه‌گیری: مهارت‌های فنی و عملیاتی و نیازهای روزانه کارکنان، مهم‌ترین نیازهای کارکنان محسوب می‌شود و لازم است در تنظیم برنامه‌های سالیانه مد نظر قرار داده شود. واژه‌های کلیدی : نیازسنجی آموزشی، آموزش ضمن خدمت، مهارت‌های آموزشی
متن کامل [PDF 220 kb]   (1021 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/11/26 | انتشار: 1392/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb